יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

מנהיגותו של יהושע (תשע"ו)

השלום והברכה לתלמידיי,

בשיעורים האחרונים למדנו כיצד בנ"י משתלטים על חלקים מכנען בהנהגת יהושע.

יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
כתבו פסקה בת 7 שורות לפחות.
פרטו על דמותו של יהושע כפי שהיא נתפסת (לדעתכם) לאורך כל הפרקים שלמדנו (א', ב', ו', ט').
עליכם להשתמש בדברי ביקורת חיובית ושלילית (שניים מכול סוג).

גבשו עמדה על מנהיגותו של יהושע (חיובית או שלילית) לאור כתיבתכם ונמקו עמדתכם.

38 תגובות:

  1. בהצלחה לכולם מהמורה אורן

    השבמחק
  2. רועי פאוקמן ח 1

    השבמחק
  3. לידור צאולקר ח'112 בנובמבר 2015 בשעה 8:36

    אני לידור רואה את יהושע כדמות מאוד חכמה חזקה עם מלא אחריות למה?
    כי יהושע הוכיח לכולם שהוא יכל לעשות דברים חכמים ואסטרטגים אני חושב שגם שהושע צריך להיות
    מנהיג וה' היה מאוד חכם שבחר ביהושע להיות מנהיג עם ישראל
    דמותו של יהושע נתפסת בקלות פשוט יהושע עשה כל מה שהיה צריך ולא התווכח ועשה לא מה שאמרו לו בגלל זה בחרו בו להיות מנהיג אני לא מבקר את יהושע למרות שהיו כמה טעיות קטנות וכלנו בני אדם ומותר אף אחד לא מושלם וזה קורה לכל אחד אני אומר ביקרות חיובית שיהושע היה צריך ועזר לבני ישראל זה הראה שהוא קצה בטובת בני ישראל יהושע בכל פרקי א,ב,ו,ט היה דמות כפי שתוארה
    חכמה בעיקר

    השבמחק
  4. אביאל בוהרפקר ח'112 בנובמבר 2015 בשעה 10:12

    אביאל בוהרפקר ח'1:
    לדעתי יהושוע הוא מנהיג טוב, שמקשיב לעם ולמה שה' אומר לו לעשות ואיך לעשות.
    הוא יודע לקחת ולעשות דברים טובים ממה שאומרים לו לעשות וממה שמבקשים ממנו לעשות אפילו שהוא נכשל כמה פעמים כי כל מנהיג טוב נכשל לפעמים בהנהגת העם ובצרכי העם.
    יהושוע חכם מאוד ויודע איך לנהל את מה שצריך בגלל שזה כל מה שמנהיג צריך כדי להיות מנהיג.
    העם גם מעריך את יהושוע ויהושוע מעריך את העם וגם את ה' ליהושוע היו הרבה טעויות אבל הוא גם ידע איך לתקן אותם בגלל זה אני חושב שיהושוע מנהיג טוב וחכם ויודע איך להנהיג את העם כמו כל מנהיג אחר.

    השבמחק
  5. אני טוען שיהושע הוא דמות חזקה ומנהיגותית שמאמין בה' ולא מזלזל בוא או מנסה לרמות אותו כמו שבפרק ב' אפשר לראות שיהושע מקיים כמו שצריך מה שה' מבקש ממנו בלי שמשהו ישתבש והוא הצליח להנהיג את הכול כמו שצריך אבל היתה בעיה עם המרגלים שנתפסו וגם בפרק ט' בפס' 1-15 אפשר לראות שהוא לא ממש פיקח כי כתוב שהגבעונים הצליחו לרמות אותו ולגרום להם לכרות איתם ברית ובפרק א' רואים איך הוא זוכר את בקשת משה וה' והוא מבקש מבני ישראל שמתגוררים בירדן שיבואו ויעזרו לו כמו שהבטיחו למשה אבל אפילו עם הטעיות הוא מנהיג חיובי ומאוד טוב כי הוא הצליח לכבוש את יריחו הוא הצליח לקיים את בקשת ה' הוא הצליח לגלות את תרמית הגבעונים והצליח לשמור על רחב ועל משפחתה בלי שיפגעו כמו שהבטיחו המרגלים ואפילו קללתו התגשמה, שבתקופה המלך עומרי כשמישהו ניסה לבנות את יריחו קללתו התגשמה וכשהניח את היסודות הבן הבכור שלו מת וכשהניח את הדלת הצעיר שלו מת ולכן אני טוען שיהשוע הוא דמות חיובית וחזקה

    השבמחק
  6. אני טוען שיהושע הוא דמות חזקה ומנהיגותית שמאמין בה' ולא מזלזל בוא או מנסה לרמות אותו כמו שבפרק ב' אפשר לראות שיהושע מקיים כמו שצריך מה שה' מבקש ממנו בלי שמשהו ישתבש והוא הצליח להנהיג את הכול כמו שצריך אבל היתה בעיה עם המרגלים שנתפסו וגם בפרק ט' בפס' 1-15 אפשר לראות שהוא לא ממש פיקח כי כתוב שהגבעונים הצליחו לרמות אותו ולגרום להם לכרות איתם ברית ובפרק א' רואים איך הוא זוכר את בקשת משה וה' והוא מבקש מבני ישראל שמתגוררים בירדן שיבואו ויעזרו לו כמו שהבטיחו למשה אבל אפילו עם הטעיות הוא מנהיג חיובי ומאוד טוב כי הוא הצליח לכבוש את יריחו הוא הצליח לקיים את בקשת ה' הוא הצליח לגלות את תרמית הגבעונים והצליח לשמור על רחב ועל משפחתה בלי שיפגעו כמו שהבטיחו המרגלים ואפילו קללתו התגשמה, שבתקופה המלך עומרי כשמישהו ניסה לבנות את יריחו קללתו התגשמה וכשהניח את היסודות הבן הבכור שלו מת וכשהניח את הדלת הצעיר שלו מת ולכן אני טוען שיהשוע הוא דמות חיובית וחזקה לפי כול הטיעונים והדוגמאות שהבאתי מוכחים שאמנם היו לא שגיאות בעבר אבל היו לו הרבה הצלחות בגלל זה הוא מנהיג חיובי וטוב.

    השבמחק
  7. יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    יהושע נתפס כמנהיג חיובי מכיוון שהוא הצליח לכבוש את יריחו והעי, מבצע בצורה מדויקת את הוראות ה' , הוא נתפס כאדם אמיץ כאשר שולח את המרגלים ליריחו תוך כדי שהוא מסכן את העם והמרגלים ובכך מראה אומץ ואסטרטגיה טובה.
    עם זאת, נתפס יהושע כפזיז בכך שממהר לחתום שלום עם הגבעונים , אולם שואל את השאלות הנכונות , אך נפל בהטעיה שעשו לו ונשבע בשם ה' מהר מידיי.
    עם כל זאת רוב תכונותיו של יהושע חיוביות ולכן הוא נתפס בעיניי כמנהיג טוב וחיובי לבני ישראל.

    השבמחק
  8. אביאל בוהרפקר ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:32

    לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב, ורחמן כי הוא ריחם על הגבעונים שאמרו לו שהם באו מרחוק.
    יהושע גם מקשיב לאלוהים בכך שאלוהים אמר לו איך לכבוש את הארץ ואיך להילחם בעמי הארץ ומה לעשות עם התושבים ועם הרכוש שלהם.
    אפילו שיהושע נכשל בבחירת המרגלים שירגלו בתוך יריחו כי הם נתפסו בבית רחב ואז החילים של יריחו גילו אתם ורחב החביאה אותו.
    יהושע אף נכשל בהגנת עם הגבעונים ולא חשב שאולי הם רימו אותו ועל העם שאולי הם לא באו מרחוק והם בכלל מעמי ארץ כנען.
    לאור מה שרשמתי אני חושב שיהושע הוא מנהיג טוב ורחמן שמקשיב לאלוהים ולעם כי למרות שיהושוע נכשל הוא גם עזר לעם בזכות אלוהים ובזכות תכונותיו שלדעתי אלוהים נתן לו כמתנה.

    השבמחק
  9. עידו ואנונו ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:32

    אני טוען שיהושע הוא דמות חזקה ומנהיגותית כי יהושע הוא העוזר של ה' הוא מקשיב ועשה את כל מה שה' אומר לו לעשות, יהושע הנהיג את העם באופן מוצלח אפילו שטעה בבחירת המרגלים בפרק ט' 1-15, יהושע הוא לא דמות חכמה במיוחד בגלל שהגבעונים הצליחו לעבוד אליו ולגרום לו לקיים איתם ברית, בפרק א' רואים איך יהושע זוכר את בקשת משה וה' מה שהופך אותו לדמות אחראית, יהושע מבקש מבני ישראל שמתגוררים בירדן לבוא לעזור לו כמו שהבטיחו למשה אפילו שליהושע היו כמה טעיות יהושע הוא מנהיג חיובי אחראי וטוב, הוא הצליח להוביל את עם ישראל ולכבוש את יריחו, הוא הצליח גם לגלות את תרמית הגבעונים והצליח לשמור על רחב ועל משפחתה בלי שיפגעו כמו שהבטיחו לה המרגלים. לדעתי יהושע הוא דמות מנהיגותית, חזקה, חכמה ואחראית.

    השבמחק
  10. לדעתי יהושע הוא מנהיג שלילי כי:
    הצליח להנהיג את בני ישראל ולכבוש את כנען ,אבל הוא נכשל בבחירת המרגלים ו הקשיב לגבעונים ולא בדק עד הסוף מאיפה הם הגיעו לפני שנשבע להגן אליהם וגם הוא הפך למנהיג ישראל מכיוון שהיה עבד משה ולא לפי ניסיון עבר כלומר לא למד או צבר ניסיון בהנהגה ולכן לא ידע להנהיג את בני ישראל כמו משה ובגלל זה אני חושב שהוא מנהיג שלילי

    השבמחק
  11. אני טוען שיהושע הוא מנהיג טוב בסך הכל בגלל ש
    יש הרואים ביהושע כמנהיג טוב בגלל ש:
    1.בתחילת הפרק הוא שומע להוראות ה',ומדריך את בני ישראל לניצחון לפי מה שה' הבטיח ואמר לו.
    2.בהמשך הפרק אנחנו רואים שהוא מנהיג כריזמטי ומקשיב לה',ובזכות זה אנחנו רואים שבני ישראל אוהבים אותו כי הוא מקשיב לה' וליהושע.
    לעומתם יש הרואים את יהושע כמנהיג כפחות טוב בגלל ש:
    1.כאשר הגבעונים הגיעו ושיקרו ליהושע והוא הצליח להאמין להם ולחרות איתם ברית.
    2.כאשר יהושע ובני ישראל כבשו את יריחו ואת העי יהושע החרים(השמיד) את הכל אבל חוץ מהחיות.
    לאור הטיעונים האלו אפשר לראות שבכללי יהושע הוא מנהיג טוב ולמרות שהוא טועה לפעמים זה בסדר כי אין אף אחד מושלם ומותר לטעות לפעמים.

    השבמחק
  12. מתן לזרנקוב ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:33

    לדעתי יהושע היה מנהיג טוב כי הנהיג את עם ישראל וכבש חלק גדול מישראל.
    יהושע נתפס כמנהיג טוב כי:
    הוא ביצע את כל מה שאמר לו ה' וכך כבש את יריחו ואת העי.
    הוא גיבש את העם וסידר צבאות והיה מנהיג טקטי טוב, אך יש בכל אורך המנהיגות שלו כמה וכמה טעויות.
    כאשר כבש את העי, ה' ציווה אליו להחרים את כל העיר. אך יהושע לא החרים את החיות שלהם.
    כאשר הגבעונים באו אליו הוא לא ביקש מה' עצה וכך נתן שלום לעם כנעני. הוא נתן שבועה בה' ואסור להפר אותה.
    אבל בסך-הכל כל אחד טועה לפעמים, אז לדעתי יהושע היה מנהיג טוב וחזק.

    השבמחק
  13. רועי פאוקמן ח1 :בפרק יהושע נתקלנו בהנהגתו של יהושע יש הטוענים שהוא היה מנהיג טוב ויש הטוענים שהוא היה מנהיג רע הנה מספר נימוקים וסיבות לכך :
    הטוענים שיהושע היה מנהיג טוב הסתמכו על : פטירת הבעיה עם הגבעונים שהערימו עליו עם הסכם השלום ונשבעו לו לשרת בטור עבדים כשאר נודע הדבר ליהושע לקח את הבטחתם והשתמש בהם כעבדים הנה ציטוט :" וַיִּתּנֵם יְהוֹשֻׁעַ בַּיּוֹם הַהוּא חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לָעֵדָה וּלְמִזְבַּח יְהוָה עַד-הַיּוֹם הַזֶּה אֶל-הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר." ,כבש את העיר יריחו ופעל על פי הוראות אלוהים וכבש אותה עד הסוף ושרף אותה, ודאג לך כך שאף אחד מבני ישראל לא יבנה אותה מחדש (בעזרת קללה ).
    הטוענים שיהושע היה מנהיג רע הסתמכו על : חוסר הביצוע המלאה של הוראת אלוהים בכיבוש ארץ כנען יהושע השאיר עמים אחרים החיים בזמן שאלוהים צווה עליו להרוג את כל עמי כנען ,לקיחה מהשלל של הקרבות כאשר ההוראה הייתה להחרים את הכול להקדיש לאלוהים ,ניכשל בבחירת המרגלים התגלו מהר מדי מכיוון שבחרו מקום מסתור גרוע .
    לאור מה שכתבתי אני יותר נוטה לצד אלה שטענו שהוא מנהיג טוב מכיוון שעם כל הטעויות שהוא עשה הוא יצא מהם בצורה הטובה על הצד הטוב ביותר והוציא מהם תועלת ולכן אני חושב שיהושע הוא מנהיג טוב

    השבמחק
  14. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  15. יהושע- סיכום
    לאחר מות משה, בחר אלוהים מנהיג חדש שינהיג את עם ישראל: הוא בחר את יהושע.
    אני רואה את יהושע כבן אדם חזק ומישהו שיכול להנהיג את העם, הוא היה כריזמטי, חכם,איש צבא, אמיץ ואסטרטגי.
    לדעתי הוא מנהיג חיובי ומודל להשראה והוא היה אופטימי וניצח מלחמות רבות מול ערים שלמות ואמונתו כלפי אליהם היא גדולה. אבל היו לו כמה טעויות. לדוגמא: שהגבעונים רימו את יהושע ובני ישראל והצליחו להשיג מהם הסכם שלום מבלי ששאלו את אלוהים אם לעשות זאת.
    לסיום אני חושב שיהושע הוא מנהיג דגול ואדם חכם שהצליח לכבוש ערים שלמות והנהיג עם שלם והצליח לכבוש חלק מכנען וטעה מעט בדרך.
    לבסוף: הוא היה מנהיג גדול ומדהים שהוא היה תוספת חיונית לעם ישראל.

    השבמחק
  16. יהושע נתפס אצל חלק מהאנשים כמנהיג שלילי ואצל חלק מהאנשים נתפס כמנהיג חיובי יותר וטוב יותר.
    האנשים שחושבים שיהושע מנהיג שלילי מתבססים על כך שבמינוי למנהיג הוא היה חסר ביטחון עצמי והיה צריך הרבה הבטחות כדי לקחת את ההזדמנות שיש לו למרות שהמון אנשים היו לוקחים את ההזדמנות מבלי לחשוב פעמיים.
    עוד סיבה שאנשים חושבים שהוא מנהיג שלילי היא שיהושע שלח לארץ מרגלים לא טובים שנחשפו ביום הראשון בארץ. זה מעיד על החלטות לא טובות שעלולים לעלות לבנ"י במלחמות ובעימותים לא מוצלחות.
    למרות זאת יש אנשים שחושבים שיהושע מנהיג חיובי שמתבססים על הישגיו בכיבוש יריחו והעי וערים נוספים שיכבוש בהמשך הפרק.
    עוד סיבה שאנשים חושבים שהוא מנהיג חיובי הוא שה' מאמין בו למרות שהוא עצמו לא מאמין בו ואף חלק מבנ"י לא חושבים שהוא מנהיג טוב אך סומכים עליו מכיוון שה' ידריך אותו ואותם בכל מה שיעשו.
    לדעתי יהושע הוא מנהיג חיובי וטוב מכיוון שלמרות כל חסרונותיו אף אחד לא מושלם וה' לא עשה טעות שבחר בו וכנראה יש סיבות רבות למינויו והוא ישתפר במהלך דרכו כמנהיג.

    השבמחק
  17. יש הרואים ביהושע מנהיג טוב ומעולה, לדוגמא: כל העם תומך ביהושע וכל מה שהוא יצווה יעשו זאת אומרת שהעם בוטח ביהושע " כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁמַעְנוּ אֶל-מֹשֶׁה כֵּן נִשְׁמַע אֵלֶיךָ רַק יִהְיֶה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ כַּאֲשֶׁר הָיָה עִם-מֹשֶׁה." בנוסף, משה בחר ביהושע להיות המנהיג הבא של בני ישראל ולא באף אחד אחר ואפילו לא הייתה לו התלבטות, זאת אומרת שמשה לא סתם בחר בו שיש בו את התכונות שהיה צריך להיות למנהיג של עם שלם, לדוגמא תכונת מנהיגות, חוכמה, ערמומיות, וטקטיקה כמו שהוא כבש את העיר יריחו בטקטיקה. לעומת זאת, יש כאלה שאומרים שיהושע לא מנהיג טוב לדוגמא, יהושע שלח מרגלים שלא אמורים להיות מרגלים, זאת אומרת, שיהושע לא מאמן את המרגלים לרגל ואם הוא היה מאמן אותם. לדעתי, המרגלים לא היו הולכים לזונה והם היו מצליחים לא להיתפס ולהשיג עוד מידע, בנוסף, שבני ישראל עשו ברית עם הגבעונים יהושע קצת חשד אך הוא עשה ברית לאחר מכן, זאת אומרת, שיהושע לא חקר את הארץ ולא שאל מה שם הארץ שאם באמת יש ארץ כמו זאת. וזה גם קצת מסכן את בני ישראל כי הגבעונים יכולים למרוד ולצאת למלחמה מול בני ישראל.
    לדעתי, יהושע מנהיג טוב כי יש לו תכונות של מנהיג ומוח של מנהיג כי לא כל אחד יכול להיות מנהיג, וגם הוא מנהיג את בני ישראל טוב במלחמות לדוגמא שהוא ניצח את יריחו שזו המלחמה הראשונה שלו שהוא לא מיומן.

    עידן פלט ח1

    השבמחק
  18. דניאל לוינסון ח1'15 בנובמבר 2015 בשעה 2:33

    דניאל לוינסון ח1':
    אחרי מות משה יהושע נהפך להיות מנהיג של בנ"י .
    אומרים שהו מנהיג טוב כי הוא תמיד מקשיב לה' והוא טוב במלחמה הוא הצליח לכבוש את יריחו ואת העי.
    יש כאלה שאומרים שיהושע הוא מנהיג לא טוב כי היו סיפור אם המרגלים שיהושע אמר להם לראות את הארץ והם הלכו לארץ וגם שיקרו. וגם כשבנ"י עשו ברית אם הגבעונים הוא היה צריך לבדוק עליהם את כל המידע והוא לא בדק כלום והוא פשוט האמין להם.
    לדעתי, יהושע הוא מנהיג טוב מכיוון שהוא טוב במלחמה וגם כי יהושע מאמין בה' ולא מזלזל בו וגם הוא היה מנהיג חזק ומנהיג אסטרטגי וגם הוא כבש את חלק גדול מארץ כנען.


    השבמחק
  19. יפית שמאילוב ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:33

    פסקת טיעון- דמותו של יהושע
    יהושע נחשב למנהיג טוב בעניי אנשים מכיוון שהוא הקשיב לה' והעביר את ההוראות לעם במדויק ובצורה ברורה ווידא שבני ישראל יבצעו את ההוראות במלואם ובנוסף הוא לא סוטה מדרכי אלוהים, ומקשיב לצרכיי העם.
    ויותר מכך יש לו את התכונות הנדרשות במנהיג כגון, אומץ, נאמנות, אכפתיות, אסרטיביות ועוד....
    מצד שני יש הטוענים שהוא לא מנהיג כל כך טוב בגלל שהוא האמין לשקרים של הגבעונים והוא לא חשד בתשובות שלהם שבחלקם הם ענו חלקית ובחלקם הם ענו תשובות מיותרות, בנוסף הוא החליט לקלל את מי שיבנה את יריחו.
    לדעתי יהושע מנהיג טוב כי הוא בסך הכל עשה כל מה שה' ביקש, ושיש לו מאפיינים מתאימים להיות מנהיג לבני ישראל.

    השבמחק
  20. דמותו של יהושע נתפסת בעיני בכך למרות שהוא נכשל הוא נתן בתרומתו לעם למרות שביצע מספר טעויות, ולכל אדם מגיע הזדמנות נוספת, ולא הזדמנות אחת שאחריה לא יאהבו אותו ולא ירצו אותו כמלך.
    למשל הוא עשה דברים טובים כגון: כיבוש והשמדת עיר יריחו ולמרות תרמית הגבעונים יהושע ובני ישראל כיבדו אותם ואת רצונם הנהגת העם בכניסה לארץ, כיבושה ובהתנחלות בה. בנוסף יהושע הגיש פנייה לשבטי עבר הירדן המזרחי ואת דרישתו לעמוד בהתחייבותם למשה – עזרה לבני ישראל בכיבוש הארץ.
    אגב יש גם דברים שהם לא טובים עשה כגון: תרמית הגבעונים שרימו את יהושע ואת עם ישראל, וטעה בבחירת המרגלים שבחר כדי לרגל בעיר יריחו.
    לסיום אני רוצה להגיד שאני תומך ביהושע עקב שעשה מלא דברים טובים ואני תומך שיהושע בהחלטותיו למרות שהוא עושה טעויות, אבל בסך הכל הוא בן אדם ומשמש כמנהיג טוב.

    השבמחק
  21. נועם אבוטבול ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:34

    לדעתי דמותו של יהושע נתפסת לאורך פרקנו כאיש חשוב המקשר בין בנ"י לבין ה' וגם הוא מוביל את מלחמותיהם ובזכות הבטחתו של ה' ליהושע הם מנצחים במלחמותיהם.
    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן רע וטוענים כי נכשל מס' פעמים לפי פעולות מסוימות כמו:
    1. בפרק ט' הוא חתם בפזיזות על ברית עם הגבעונים.
    2. בפרק ב' יהושע שולח מן השטים 2 מרגלים בלי לבדוק את מיומנותם
    ויש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן טוב לפי פעולות מסוימות אלה:
    1. ה' אומר ליהושע להסתובב סביב חומות יריחו ולתקוע בשופרות כדי להפיל את החומות ויהושע עשה זאת ויכול להיות שמנהיג אחר היה מפקפק בדברים אלה ובנ"י לא היו מפילים את חומות יריחו.
    2. יהושע נבחר להחליף את משה בתפקיד להוביל את בנ"י ולהכניסם לארץ כנען.
    אני רואה את יהושע כמנהיג טוב כי הוא הצליח במשימתו כמנהיג והוביל את בני ישראל לארץ כנען אשר הובטחה עוד לאברהם אבינו.

    השבמחק
  22. יש הרואים ביהושע מנהיג טוב לאור כל הקשיים הוא עדיין נשאר מנהיג מוביל וכריזמטי שמצליח לכבוש את יריחו למרות כל הבעיות שבנ''י עשו לו, יהושע נשאר מנהיג חכם לדוגמא שבפרק ב' יהושוע שלח 2 אנשים שיודעים לעשות את העבודה שהוא היה צריך וככה הוא לא מסכן אותם למרות זאת אם הוא היה שולח איש שלא מנוסה בעבודה הזאת הוא היה יכול לסכן אותו בכך שיתפסו אותו, יהרגו אותו.
    לעומת הדברים הטובים בפרק ט יהושע מרמה את הגבעונים בזה שהוא משקר להם והוא לא יכול לדעת אם הם יתפסו אותו ולכן הוא לוקח סיכון על העם שלו, למרות זאת עדיין רואים שיהושע הוא מנהיג שלא מפחד.
    לאור כל הנסיבות שציינתי אני חושב שיהושע הוא מנהיג טוב וחכם שמוביל את העם רק לדברים טובים.

    השבמחק
  23. לידור צאולקר ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:34

    משימת סיכום :
    יש אנשים הרואים את יהושע מנהיג חיובי ויש הראים אותו כמנהיג שלילי אני לידור חושב שיהושע כדמות מאוד חכמה חזקה עם מלא אחריות וכריזמטי למה?
    כי יהושע הוכיח לכולם שהוא יכול לעשות דברים חכמים ואסטרטגים אני חושב שגם שיהושע צריך להיות. מנהיג וה' היה מאוד חכם שבחר ביהושע להיות מנהיג של עם ישראל. דמותו של יהושע נתפסת בקלות פשוט יהושע עשה כל מה שהיה צריך ולא התווכח ועשה לא מה. שאמרו לו בגלל זה בחרו בו להיות מנהיג אני לא מבקר את יהושע למרות שהיו כמה טעיות קטנות. וכולנו בני אדם ומותר אף אחד לא מושלם וזה קורה לכל אחד אני אומר ביקרות חיובית שיהושע היה. צריך ועזר לבני ישראל זה הראה שהוא קצה בטובת בני ישראל יהושע בכל פרקי (א,ב,ו,ט) היה דמות. כפי שתוארה חכמה בעיקר.

    השבמחק
  24. יהושע בתור מנהיג נראה לי כרציני וחזק אך גם תכונת מטעות.
    יהושע נראה כמנהיג חזק ורציני ובכך גורם להם להקשיב לו , הוא מראה נאמנות למשימות ה' ובכך מנצח את יריחו והעי.
    הוא שומר על כל מצוה ומשימה של ה' ובכך ממשיך בדרכו של כיבוש הארץ.
    כאשר באים הגבעונים ליהושע הוא שואל שאלות נכונות כדי לגלות למה באו אך טועה בכך שהוא כורת אתם מהר מדי ברית ונשבע להם בה' , הגבעונים מצליחים להטעות אותו בכך שמשבחים את ה' ואת מעשיו לבני" , וגורמים לו להאמין שבאו מארץ רחוקה. יהושע התגלה כאן כאדם פזיז שניתן לרמות בקלות , ושנשבע בשם ה' מהר מדי.
    יהושע בעל תכונות מועילות כמו אומץ וביצוע מדויק , אך גם בעל תכונות שליליות כמו לעול מהר מדי ותמימות שניתן לרמות.
    לאור משרשמתי נראה לי שיהושע הוא מנהיג טוב וחיובי.

    השבמחק
  25. בעיניי יהושע נתפס כדמות חשובה מאוד לבני ישראל בתקופת המקרא. תפקידו של יהושע - הנהגת העם בכניסה לארץ, כיבושה ובהתנחלות בה. פניית יהושע לשבטי עבר הירדן המזרחי ואת דרישתו לעמוד בהתחייבותם למשה – עזרה לבני ישראל בכיבוש הארץ.

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים. לפי פרק ט' יהושע נפל בפח לדברי השקר שהגבעונים אמרו ובכך שעשה עמם הסכם שלום בפזיזות מבלי לחשוב.
    דבר שני יהושע שלך ליריחו שני מרגלים מין השטים. זאת אומרת שהוא בחר שני מרגלים בלי לדעת אם הם מיומנים ומנוסים ובתור הוכחה שהם נתפסו ונגלו איך שהם הגיעו ליריחו.
    ויש הרואים בו מנהיג מעולה מכיוון שהכניס את בני ישראל לארץ כנען (הארץ המובטחת).
    דבר שני לאחר שנשבע לגבעונים שיעשה עמם שלום הוא גילה שהם בעצם שכנים קרובים שלהם מארץ כנען ולפי המקרא אסור להפר שבועה ולהרוג את בני בריתך אז הוא הפך את הגבעונים לחוטבי עץ ושואבי מים.
    אני רואה את יהושע כמנהיג טוב ומעולה לבני ישראל.


    השבמחק
  26. דמותו של יהושע-פרקים)א',ב',ו',ט',)
    לאור הדברים שראינו יהושע הוא מנהיג טוב כי:
    הוא מנהיג את העם אל הארץ מבלי שאיש לא יוכל לעמוד בדרכו, יהושע שולח מרגלים בשביל לראות את יריחו, וכאשר חזרו המרגלים יהושע פורץ לירחו בשופרות ולא ישתמש אפילו בירייה אחת.
    אבל גם לאור הדברים יהושע הוא גם רע מפני ש:
    שהוא שרף את יריחו עד היסוד והרג את כל האנשים שם ואת כל החיות ומקלל את מי שיבנה את יריחו: כשיניח יסודות לבית שייבנה ביריחו ימות בנו הבכור וכשיתקין דלתות ימות בנו הצעיר.
    לפי דעתי יהושע הוא מנהיג טוב בגלל שכאשר הגבעונים באו אל יהושע וביקשו ממנו לעשות אתו ברית והוא נשבע שהוא לא יהרוג אותם לאחר שהוא גילה שהם גבעונים אבל לא הרג אותם.

    השבמחק
  27. אוליאנה נימירובסקי ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:35

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים למשל, מאחר והעיר יריחו מוחרמת, יהושע מקלל את האיש שיבנה את יריחו, וגם בגלל שהוא האמין לשקרים של הגבעונים ולא חשד בהם שהם ענו בחלק מהשאלות חלקית ובחלק הם ענו תשובות מיותרות, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה: מקשיב לה' והוא עושה במדויק את מה שה' אומר לו לעשות וגם בפרק ו אלוהים נותן לו הוראות מדויקות והוא מעביר אותם לעם בצורה מדויקת והעם מבצע את ההוראות במלואם.
    לדעתי הוא מנהיג טוב מכיוון, שהוא מקשיב לה' ועושה במדויק את כל מה שה' אומר לו.

    השבמחק
  28. יש אנשים שאומרים שיהושע הוא מנהיג מעולה וכאלה שאומרים שהוא מנהיג שנכשל כל הזמן.
    אני טוען שיהושע הוא מנהיג טוב מכיוון שהוא ידע בכל מצב איך להדריך את בני ישראל. כמו שהוא כבשו את יריחו בכך שהפילו את החומה שלה. ליהושע בנוסף יש תכונות טובות למנהיג.
    אומנם היו לו גם בעיות מדי פעם למשל שהוא אמר למרגלים ללכת לרגל את יריחו והם הלכו לרחב.

    השבמחק
  29. אניטה מליכוב ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:36

    ה' הטיל ארבעה תפקידים על יהושע: חציית הירדן, כיבוש הארץ, הנחלת הארץ לשבטי ישראל, לוודא כי העם ישמור על חוקי התורה ויציית להם.
    לפי דעתי יהושע הוא מנהיג טוב מכיוון שהוא מקיים הבטחות: מקיים סיפור רחב, פרשת הגבעונים. ובנוסף אמונה בה', לאורך כל הדרך יהושוע מאמין שה' יהיה לצידו ויעזור לו. ראינו שליהושע יש אומץ לב-הנהגת עם ישראל במלחמות ובכיבושים. יהושע גם בן אדם אחראי שדואג לצורכי העם לפני מעבר הירדן.
    יהושוע דבק במטרה ומבצע את המשימות שה' הטיל עליו.
    לעומת זאת, יהושוע לא היה ממש מרוכז ופתוח ולא שם לב שהגבעונים שיקרו לו ולבנ"י וגרמו להם לכרות ברית.
    ובנוסף, בפרק ב' המרגלים שהוא שלח הגיעו לרחב ושכבו שם.
    הוא היה צריך לחשוב לפני שהוא עושה משהו, והוא צריך להיות אחראי ולקחת אנשים רציניים, שאפשר לסמוך עליהם.
    ליהושע יש דברים יותר חיובים מאשר שליליים, לכן אני טוענת שיהושע ראוי להיות מנהיג.

    השבמחק
  30. יסמין צ'זוב ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:36

    בפרק א' יהושע נכנס לנעליו של משה. ישנם אנשים שטוענים שיהושע הוא מנהיג לא טוב שמתבססים על: שבפרק ב' הוא לא דאג לתדרך את המרגלים שהגיעו לבית רחב הזונה ותוך רגע דבר בואם מתגלה. ובפרק ט' הגבעונים מצליחים לעשות ברית עם בני ישראל לאחר שרימו אותם, יהושע היה צריך לבחון הכול, לחפש מידע מרובה על הגבעונים בשביל להיות בטוח שאפשר לעשות איתם ברית אך יהושע לא עשה זאת הוא האמין להם ישר. לעומת זאת יש החושבים שיהושע הוא מנהיג מעולה הם מתבססים על זה שבפרק ב' ניתן לראות שיהושע שולח מרגלים לארץ. לפי מעשו ניתן להבין ולראות שיהושע עושה את עבודתו כמנהיג. בנוסף בפרק ו' ה' נותן ליהושע הוראות מפורטות לגבי השלבים שעל הכוהנים לבצע וכך עושה יהושע , ניתן לראות שיהושע נאמן לה' ומקשיב לו.
    לדעתי יהושע מנהיג טוב מכיוון שהדברים הטובים שעשה גוברים יותר על הדברים הלא טובים שעשה כלומר למרות שעשה טעויות לדעתי יהושע בסך הכול מנהיג טוב וזה הגיוני שהוא יעשה טעיות מכיוון שהוא נכנס לתפקיד גדול וחשוב, "לנעליו של משה".

    השבמחק
  31. מיתר בן חמו ח'115 בנובמבר 2015 בשעה 2:37

    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה. האנשים הרואים את יהושע מנהיג לא טוב מתבססים על כך שיהושע לא היה חכם שעשה עם הגבעונים ברית מבלי לבדוק את מאיפה הם הגיעו ומה המטרה האמתית שלשמה הם הגיעו למחנה ישראל ובנוסף, יהושע כשל בבחירת המרגלים שירגלו את הארץ, מכיוון שהמרגלים שהגיעו ליריחו ישר הגיעו לביתה של רחב הזונה וכנראה לא חשבו הרבה לפני שהחליטו להסתתר בביתה, בהיותה דמות מפורסמת הקרב העיר יריחו. ובניגוד לכך, האנשים הרואים את יהושע מנהיג טוב, מנהיג צבאי טוב מכיוון שכבש שאת יריחו ונשמע לחוקיו ומצוותיו של ה'. ובנוסף, כיבד את הסכמתם של המרגלים לגבי רחב שבזמן כיבוש יריחו עם ישראל יציל אותה ואת משפחתה, ואכן קיים את הבטחתו הציל אותה. לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב ואפילו מציון לעם ישראל מכיוון שהוא רק בן אדם שעושה טעיות כדי שילמד לעתיד ואכן הוא למד מטעותו ובנוסף הוא הוביל את עם ישראל לארץ כנען והנחיל אותו שם שזה עבודה קשה והוא עשה זאת ביסודיות רבה.

    השבמחק
  32. יש הרואים ביהושע כמנהיג חיובי מכיוון, שהוא מקשיב לעם ולה' ומבצע את משימות שמוטלות עליו כראוי וגם אם לפעמים הוא נכשל הוא יודע לסדר את זה ויודע להבין במה הוא טעה .
    ויש הרואים ביהושע כמנהיג שלילי מכיוון, שבפרק ב' בבחירת המרגלים , כשהוא שלח מרגלים לרגל את הארץ במקום זה הם מגיעים לבית רחב הזונה שוכבים שם והתגלה שהם באו לשם לחקור את הארץ.
    וכשהמרגלים חזרו ספרו את הכל לעם וליהושע ולבסוף יהושע החליט החלטה נכונה במקום להשאיר את רחב שהצילה את המחבלים שם ולא לגמול לה על זה החליט שהיא ובני משפחתה ינצלו ובכך גמל לה בחיים.

    השבמחק
  33. יהושע מנהיג טוב כי, הוא הנהיג את בנ"י ליריחו בכדי לכבוש את שעריה ולהשמיד את תושביה, וגם לשים עליה מצור שאסור יהיה לאף אחד להיכנס או לצאת, ובנוסף כשסיפור הגבעונים התגלה לעם ישראל, הם רצו להשמיד אותם אבל יהושע לא הסכים להשמיד אותם, כי הם כרתו איתם ברית של אלוהים.
    לדעת אחרים, יהושע נתפס למנהיג שלילי, מכיוון שבפרק ט' בפרשת הגבעונים, הגבעונים ניסו להסיח את דעתם של יהושע ושל העם בכך שענו על השאלות שנשאלו על ידי יהושע והעם, וענו בתשובות חסרות משמעות על מנת להסיח את דעתם של יהושע והעם, והמנהיגות של יהושע באותו הרגע הייתה לא טובה, כי הוא היה צריך להכריח אותם לענות על השאלות ואפילו לסלק אותם.
    בנוסף, יהושע הנהיג את העם לכרות ברית שלום עם הגבעונים, אפילו שהושג במרמה ללא ידיעתו של ה', וזה בעיני נחשב לחטא.
    לדעתי, יהושע מנהיג טוב, ויש לו תכונות המאפיינות מנהיג טוב, לדוגמה: הוא ישר, יש לו אומץ, יש לו כושר מנהיגות, ועמו מכבד אותו ומקשיב לו.

    השבמחק
  34. אחרי מות משה, מינה ה' את יהושע למנהיג וביקש ממנו להעביר את בני ישראל את הירדן ולכבוש איתם את הארץ שה' נתן להם. יש האומרים שיהושע היה מנהיג טוב ויש האומרים שלא.
    עצם העובדה שה' בחר ביהושע למנהיג אומר שיש לו את מה שצריך כדי להוביל את העם.
    בנוסף, כשביקש מהשבטים ראובן גד וחצי שבט המנשה לעבור איתו את הירדן כדי לעזור בכיבוש הם הסכימו ואמרו שכל מה שיהושע יגיד נעשה, כמו שהקשבנו למשה נקשיב לך וכל מי שלא יעז להקשיב לך ימות (פרק א' פסוקים טז'- יח'). השבטים האלה הפגינו כלפיו כבוד כמנהיג מה שאומר שיש לו השפעה על בני ישראל.
    בזמן שבני ישראל כבשו כמה ערים בארץ כנען התפשטה השמועה וכל יושבי כנען החלו לפחד מבני ישראל כשיהושע בהנהגתם, מה שאומר שבזכות הנהגתו ומהלכיו של יהושע כולם מפחדים מהם כיוון שהם חזקים וה' איתם.
    בניגוד לטענות אלה, היו שרואים את יהושע כמנהיג לא טוב:
    כששלח את המרגלים יהושע ביקש מהם לראות את הארץ והמרגלים במקום לעשות זאת הלכו לבית אישה זונה והסתתרו שם. הם הפגינו זלזול ביהושע כמנהיג בכך שלא ביצעו את הוראותיו מה שמראה על חוסר כבוד אף על פי שהוראותיו של יהושע היו ברורות.
    לאחר שתרמיתם של הגבעונים התגלתה בני ישראל הבינו שהם כרתו ברית עם הגבעונים (=כנענים) אפילו שה' ציווה להשמיד את כל הכנענים, בני ישראל לא יכלו להפר את הברית. זאת הייתה רשלנות מצדו של יהושע והפרה חמורה של הוראותיו של ה'.
    לסיכום, אף שיהושע עשה מספר טעויות הוא מנהיג טוב. בזכותו הם כבשו את הערים, בזכותו תהיה להם מדינה ללא כנענים (חוץ מהגבעונים) ובזכותו הם ביחד. בזכות המוטיבציה, ההקשבה וכושר מנהיגותו הוא הצליח ליצור בבני ישראל אמון בו, הם אוהבים אותו, מקשיבים לו ומכבדים אותו כמנהיג, אלה תכונות של מנהיג וליהושע יש אותם.

    השבמחק
  35. במהלך שהותו של יהושוע כמנהיג ישראל יש האומרים שהוא מנהיג טוב, מכיון:
    ראשית, הוא הצליח במשימות שה' נתן לו. כמו כיבוש יריחו.
    שנית, הוא כבש את העי.
    ויש כאלה שאומרים שלא וטענתם היא:
    ראשית, יהושע נכשל מספר פעמים.
    שנית, הוא נכנס לתפקיד גדול אחרי משה, וקשה לו למלות את התפקיד.
    אני חושבת שיהושע מנהיג טוב, מכיוון שקשה מאוד להכנס לנעליו של משה. והוא עושה את תפקידו יפה.

    השבמחק
  36. שאלת סיכום- דמותו של יהושע
    בשיעורים האחרונים למדנו כיצד בנ"י משתלטים על חלקים מכנען בהנהגת יהושע.
    יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
    יהושע נתפס כמנהיג חיובי מכיוון שהוא היה מנהיג צבא טוב כי הצליח לכבוש את יריחו , ה' נותן ליהושע הוראות מפורטות לגבי השלבים שעל הכוהנים והעם לבצע והוא מבצע אותם כמו שה' אמר – הוא נשמע לחוקיו , הוראותיו ומצוותיו.
    בנוסף , יהושע הוא איש שמקיים הבטחות , כי בזמן כיבוש יריחו הוא ציווה על שני המרגלים ללכת ולקיים את השבועה שנשבעו לרחב והם הולכים ומצילים אותה ומשפחתה.
    יהושע עשה מעשה לא נבון , בכך שהאמין לגבעונים בלי לחקור עליהם קצת יותר לעומק וישר אפשר לנשיאים להישבע להם שהם לא יפגעו בהם.
    בנוסף , יהושע לא טוב בבחירת מרגלים כי הוא שלח מרגלים לרגל את הארץ ובמקום זה הם הגיעו לבית רחב הזונה , חקרו רק אותה על הארץ ולא עוד אנשים , שכבו שם ודבר בואם התגלה.

    השבמחק
  37. יהושע ובנ"י כבשו חלקים רבים מהארץ המובטחת ובהם גם התקשה. יהושע הוא מנהיג צבאי ועוזרו הנבחר של משה מה שמקנה לו גם ניסיון בהדרכה. במהלך שירותיו למשה הוא למד ממנו הרבה למשל, סבלנות וסובלנות למקרה שהדברים לא יסתדרו. הוא הנהיג בהרבה מבצעי ריגול ולחימה כמו עם רחב הזונה. בזמן כהונתו הוא היה עד להרבה מבצעים שנכשלו ואף נעשו בצורה גרועה. בפרקים הקודמים למדנו כי יהושע הוא אדם דגול ומוערך ושיש לו הרבה חוכמה וחריצות אך גם יש בו רגזנות ופזיזות. הוא איש עקשן שרוצה לעזור בדרך משמעותית לבנ"י אבל עם כל החמלה שיש בו מאוד קשה לבצע תפקיד חדש במיוחד כשאין מישהו מכוון מעליו. לסיכום, יהושע הוא אדם שרוצה לטובת עמו ואחראי למעשיו. לעומת זאת הוא בן אדם מתקשה עם הרבה עקשנות ורגזנות.
    לדעתי, יהושע הוא אדם קפדן שרוצה לעזור לעמו ויש לו הרבה כוונות טובות, אבל הוא רק משרת משה ואין לו ניסיון בנעליו למרות שהצליח להנהיג את העם לארץ כנען.

    השבמחק
  38. שרון הלוי ח'129 במאי 2016 בשעה 12:51

    יהושע בן נון הוא מנהיג משכמו ומעלה ורואים זאת בספר יהושע. יש לו 2 יתרונות בולטים ו2 חסרונות בולטים שאכתוב כעת ועדיין הוא מנהיג מצויין וטוב לעם ישראל.
    היתרון הראשון הוא שיהושע הוא איש צבא ואסרטרטג מצויין- יהושע היה איש צבא טוב, חזק וחכם מאוד "ויהושע בן נון מלא רוח חכמה" (דברים פרק לד' פס' ט'). בקרב על יריחו, הוא שלח שני מרגלים שירגלו את הארץ. לאחר מכן, המרגלים חזרו וסיפרו נגד מי הם עומדים להילחם ,האם בארץ יושבים אנשים ענקים או קטנים, האם הארץ יש בה שפע מזון והאם מפחדים מעם ישראל.
    היתרון השני הוא שיהושע הוא מקיים הבטחות ואפשר לראות זאת גם כשעזר ולא פגע ברחב ומשפחתה בזמן שכבשו את יריחו וגם לאחר שהבטיח לגבעונים למרות שרימו אותו והפך אותם רק ל"חוטבי עצים ושואבי מים" ולא הרג אותם.

    ליהושע יש גם 2 חסרונות עיקריים .
    החסרון הראשון הוא שהוא תמים ופזיז גם בגלל שהוא בחר 2 מרגלים שלא מתאימים ועובדה שהם הלכו לבדוק ולרגל אצל רחב הזונה וגם כי האמין לסיפור של הגבעונים ושמר עליהם ונדר בפזיזות ואחר כך לא יכול לחזור בו.
    החסרון השני הוא שהוא מתנהג ומחקה את התנהגות משה "ביום ההוא גדל ה' את יהושע בעיני כל ישראל ויראו אתו כאשר יראו את משה כל ימי חייו" (דברים פרק ד פס' יד). יהושע עשה דברים רבים כפי שעשה משה וחיקה אותו. הוא היה צעיר והעריץ את משה ולמד ממנו וכך גם חשב שמצפים ממנו להתנהג.
    לסיכום אני חושבת שיהושע הוא מנהיג מצויין ולמרות החסרונות שלו יש לו יתרונות רבים. גם החסרונות של תמימות, פזיזות וזה שהוא מעתיק ומחקה את התנהגות משה, נובעת מכך שהוא רק מתחיל וחשוב לו להצליח ולהדמות למודל החיקוי משה. עם השנים והניסיון יכול להיות שהוא שינה זאת קצת.
    היכולת הצבאית שלו, החשיבה האסטרטגית שהוא שלח מרגלים כדי שיעזרו לו לדעת מה חושב העם וכיצד ניתן לתקוף את יריחו היא חשיבה מצויינת והוא מנהיג מצויין לדעתי שגם מקשיב לעם ועוזר לו וגם יוזם ותוקף ובודק בזהירות כיצד לנצח.

    השבמחק