יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

דמותו של יהושע

לתלמידיי שלום,

בשיעורים האחרונים למדנו כיצד בנ"י משתלטים על חלקים מכנען בהנהגת יהושע.

יש הרואים את מנהיגותו של יהושע באופן ביקורתי וטוענים כי נכשל מס' פעמים, לעומתם יש הרואים בו מנהיג מעולה.
כתבו פסקה בת 7 שורות לפחות.
פרטו על דמותו של יהושע כפי שהיא נתפסת (לדעתכם) לאורך כל הפרקים שלמדנו (א', ב', ו', ט').
עליכם להשמש בדברי ביקורת חיובית ושלילית (שניים מכול סוג).



עבודה נעימה,
גאה בכם,
אורן.

54 תגובות:

  1. לדעתי, יהושע הוא מנהיג חכם, בעל אחריות, ומציית לדברי ה'. אני חושב שמאוד קשה להיכנס "לנעליו" הגדולות את משה ויהושע עשה זאת בדרך מוצלחת. יהושע מנהיג צעיר בתחילת דרכו ועשה עבודה נפלאה בכיבוש הארץ וחילוקה לנחלות. ליהושע יש חוכמה מאין כמוה הוא יודע להבחין בדברים חשודים ולזהותם בהקדם, יהושע מנהיג מסור ונאמן לעם ישראל ומציית לדברי ה'. לדעתי החיסרון היחיד של יהושע הוא שהוא צעיר ומנהיג מתחיל והוא ניכנס לתפקיד אצום בגודלו ולא פשוט להנהיג עם שלם, משה כיהן במשך תקופה רבה והוציא את בנ"י ממצרים ולהיכנס לתפקיד אחריו זה ממש ממש קשה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, אך לא נצמדת הדרישות.

      מחק
  2. מריה ברוניקוב ח'15 בנובמבר 2013 בשעה 4:17

    לאורך הפרקים האחרונים שלמדנו נתפס יהושע המנהיג באור חיובי ובעל יכולת מנהיגות על מנת להנהיג את העם בדרך הנכונה. אני רואה אותו בדרך זו ורוצה לציין שתי פעולות שלדעתי בהן הוא פעל בדרך הנכונה וזכה לתוצאות מצליחות והן:
    בפרק ו' בספר יהושע למדנו על נפילת החומות של העיר יריחו, אני רואה זאת כהצלחה מצידו של יהושע כמנהיג בגלל שביצע את כל ההוראות אשר ניתנו לו על ידי ה' בצורה טובה והצליח להגיע לתוצאה אשר היתה צפויה ממנו.
    דוגמה נוספת היא שבמהלך פרק ט' יהושע והעם גילו על תרמית הגבעונים. אומנם לא יכלו לפגוע בהם בגלל שבועתם ב-ה', אך יהושע הוציא מהם תועלת בכל מקרה בכך שמינה אותם לעבדים בעם (חוטבי עצים, שואבי מים ועובדים למזבח ה').
    אך למרות פעילותיו החיוביות של יהושע גם לו היו טעויות בדרכו כמו:
    בחירת המרגלים לחקירת הארץ (פרק ב'). יהושע בחר במרגלים אשר לא היו מסוגלים לבצע את תפקידם ובמקום זה הם הולכים לבית אישה זונה ונשארים שם.
    גם העובדה שיהושע והעם נישבעו לגבעונים ב-ה' לפני שביררו עליהם את כל הפרטים נחשב לדעתי ככישלון מכיוון שלדעתי הם היו צריכים לרדת יותר לעומק העיניי לגבי אנשים אלו ולברר עוד פרטים בנושא.

    השבמחק
  3. שלי ויינרמן ח15 בנובמבר 2013 בשעה 6:35

    בפרקים שלמדנו דמותו של יהושע נתפסת באור חיובי ובאור שלילי.
    לדעתי, יהושע הוא מנהיג טוב, אמיץ ועבד נאמן אשר נהנה מהבטחת ה'- "לא יתייצב איש לפנייך" (פרק א).
    שתי הפעולות שלדעתי יהושע הצליח בהן:
    1) לאחר שלושה ימים מתגלת התרמית של הגבעונים.
    בנ"י והעם לא יכלו לפגוע בגבעונים מכיוון שיהושע כרת עמם ברית, והנשיאים נשבעו בה' לקיים את הברית.
    אך, בכל זאת יהושע והנשיאים נותנים לגבעונים עונש: הופכים אותם לחוטבי עצים ושואבי מים בבית ה' (פרק ט).
    2) כיבוש יריחו- יהושע העביר את ההוראות של ה' לחלוץ, לשבעת הכהנים, לאנשי המלחמה ולעם. כולם הקשיבו להוראותיו של ה' והצליחו לכבוש את יריחו (פרק ו).
    לעומת, הצלחתו של יהושע היו לו כמה פעילויות שליליות:
    1) הגבעונים הציגו את עצמם כתושבי ארץ רחוקה, שעשו דרך רבה עד שהגיעו למחנה ישראל.
    יהושע והנשיאים האמינו לגבעונים וכרתו עמם ברית ונשבעו בה' לקיים את הברית (פרק ט).
    2) יהושע שלח שני מרגלים "לתור את יריחו" אך, במקום זאת המרגלים הלכו לרחב (אישה זונה) ונשארו שם (פרק ב).

    השבמחק
  4. בפרקים א', ב', ו', ו- ט' יהושע מוצג בצורה חיובית.
    יהושע לדעתי הוא איש צבא טוב, חכם וחזק. והעזרה שלו להיכנס לנעליו הגדולות של משה מגיעות מה' שגורם ליהושע להאמין ביכולותיו להנהיג את העם.
    לדעתי יהושע היה מנהיג טוב אך הוא פעל בפזיזות, יהושע שלח ליריחו מרגלים שלא בדק אם הם מוכנים למשימה לרגל את הארץ מלכתחילה, יהושע שלח מרגלים שלא הבינו את חשיבותה של המשימה וכשהגיעו לכנען הם נישארו אצל רחב. חוסר האחריות של יהושע היה יכול לגרום להמון בעיות.
    בפרק ו' קראנו על הצלחתו של יהושע במשימה שה' נתן לו.
    העם משתף פעולה עם תוכניותו של יהושע להפיל את חומות יריחו. ובכך יהושע הצליח לבצע את כל ההוראות שה' נתן לו לביצוע המשימה. מה שעזר ליהושע הוא הביטחון מההבטחות שה' הבטיח לו כשמינה אותו למנהיג.
    עוד דוגמה לחוסר האחריות של יהושע מתבטאת בפרק ט' היא תרמית הגבעונים. יהושע והעם לא בדקו היטב לפני שהכניסו אנשים זרים לארץ.
    לא רק שיהושע והעם לא בדקו עליהם את הפרטים הם גם נשבעו לגבעונים בה'.
    לעומת זאת יהושע הצליח לתקן את הטעות ומשום שלא יכל להורגם, הוא ההפך אותם לחוטבי עצים ועובדים למזבח ה'.

    השבמחק
  5. שרה מירוניצ'ב ח/15 בנובמבר 2013 בשעה 10:39

    בפרקים א,ב,ו,ו-ט למדנו על יהושע
    בפרק א' למדנו על יהושע שלאחר מות משה הוא ניכנס לנעליו הגדולות של משה.ה' נתן לו את הכוח להאמין שיהושע יכול לעשות את זה ויכול להוביל את העם הזה כמו משה.
    בפרק ב' יהושע שולח שני מרגלים לרגל את יריחו, כאשר אותם מרגלים נכנסו ליריחו הם נעצרו אצל רחב.
    בפרק ו' ה' אומר ליהושע שהוא הצליח במשימה. במשך שישה ימים תקיפו את חומת יריחו פעם אחת, שבעה כוהנים ישאו שופרות וביום השביעי תקיפו את העיר 7 פעמים וששבעה הכוהנים יתקעו בשופר ואז החומה תיפול
    בפרק ט' קראנו שמלכי כנען מתאספים בכדי להילחם בבני ישראל לאחר שהם כבשו את יריחו והעי הגבעונים מפחדים והם שולחים 2 מרגלים, שני המרגלים מגיעים לכנען ואומרים ליהושע אנו באנו מארץ רחוקה אפילו הבגדים שלנו נקרעו בלחם שלנו הופיע יובש והסנדלים שלנו נקרעו מרוב הדרך הארוכה שהלכנו אנו באנו בכדי לכרות ברית עם עמכם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, אך לא נצמדת להוראות.

      מחק
  6. לדעתי, יהושע מתנהג כמנהיג בשביל בני ישראל כול ההחלטות שלו רק גרמו לבני ישראל להיות יותר חזקים, אבל אני חושב שחלק מההחלטות של היו פזיזות מאוד ולא בחשיבה, כמו: ההחלטה שלו לעשות ברית עם הגבוענים, הוא היה צריך לבדוק יותר לעומק את הפרטים שהגבעונים אמרו לו, אך בסך הכול יהושע מראה מנהיגות יוצאת דופן, כול החלטות שלו הוא מדבר עם ה.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, אך לא פעלת לפי ההוראות.

      מחק
  7. בהתחלה למדנו שה' לקח את יהושע למנהיג העם אחרי מות משה , יהושע נכנס לנעליו הגדולות של משה .. יהושע בעל אחריות , בעל חזון ,חכם, בעל יכולת להקשיב לעם
    חלק מההחלטות של יהושע הן מהירות והוא לא חשב מספיק טוב הוא היה צריך לדעת טוב את מה שהגבעונים אמרו לו.
    לסיום יהושע הוא מנהיג טוב בעל אחריות ואמיץ

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, אך חסרים פרטים ולא נצמדת להוראות.

      מחק
  8. לדעתי, יהושע היה מנהיג טוב למרות שנכשל מספר פעמים. אני חושב ככה בגלל שה' בחר אותו, ואי אפשר לערער על החלטתו.
    יהושע הוכיח את עצמו למנהיג טוב מספר פעמים לדוגמא:
    בפרק א' יהושע קיבל את תפקיד משה וה' אמר לו שהוא יהיה איתו כמו שהיה עם משה, דבר שמראה על הכוח שקיבל יהושע.
    בפרק ו' כיבוש יריחו עבר בהצלחה ויהושע הצליח להרשים את העמים מסביב וחיזק את עצמו כמנהיג בעיני העם ובעיני עצמו.
    למרות זאת, ליהושע היו כמה טעויות בדרך:
    בפרק ב' בשליחת המרגלים יהושע שלח שני אנשים עם זהות בדויה ובלי ליידע את העם, בניגוד למשה ששלח 12 מרגלים שנבחרו בקפידה מכל שבט וזהותם הייתה ידועה. המרגלים היו חסרי אחריות והסתכנו בהתגלות זהותם כשהלכו לרחב הזונה.
    בפרק ט' הגבעונים המרגלים באו לכנען אחרי שיהושע כבש את יריחו. הם רימו את בנ"י בכך שאמרו שהם באו מארץ רחוקה ו"מכרו" את זה ליהושע באופן משכנע. היו להם נעליים בלויות, נאדיות יין מבוקעות ולחם יבש. אבל יהושע נכשל שהוא לא בדק אותם לעומק ועשה איתם ברית. גם אחרי שזהותם התגלתה, בגלל הברית היה אסור לפגוע או להרוג אותם אבל הם עדיין קיבלו עונש להפוך לעבדים, כלומר חוטבי עצים ושואבי מים.

    השבמחק
  9. כאשר משה מת ה' בחר ביהושע להכניס לנעלים הגדולות של משה כלומר להנהיג את בני ישראל.
    יהושע היה מנהיג חכם ובעל אחריות רבה, יהושע היה צריך לקבל החלטות. את ההחלטות יהושע קיבל במהירות ולא חשב כל כך מה הוא עושה לכן יהושע עשה שלום עם הגבעונים בלי לחקור אותם, לכן יהושע עושה טעיות והוא לא נקרא מנהיג טוב אבל יש ביהושע צדדים של מנהיג טוב מפני שהוא יודע להנהיג

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, אך חסרים פרטים ולא נצמדת להוראות.

      מחק
  10. עומר מושקטל ח'19 בנובמבר 2013 בשעה 4:17

    בפרקים א' , ב' , ו' , ו-ט' למדנו על דמותו של יהושע מספר דברים :
    יהושע היה טיפה פתי כלומר , היה קל לעבוד עליו . ככה אני חושב מנקודת המבט שלי , כי כשהגבעונים באו אל בני ישראל ואמרו להם תראו אנחנו באנו מארץ רחוקה הלחם שלנו עם עובש והיין שלנו לא טוב והם פירטו הרבה דברים יהושע לא חשד ואף על פי כן נשבע באלוהים שהעם לא יהרוג אותם .
    יהושע גם לא כל כך שם לב למרגלים שהוא שלח ליריחו . הוא שלח מרגלים שהם לא כל כך חכמים וחשאיים שהם הולכים להתחבא אצל אישה זונה , אך האישה הייתה חכמה בכך שהצילה את המרגלים ולא הרגו אותה בזמן כיבוש יריחו .
    אך אני חושב שעל יהושע היה הרבה מאוד לחץ ובגלל זה היו לו כמה טעיות . אני מאוד אוהב את דמותו של יהושע , והוא משמש בשבילי כסוג של מודל לחיקוי .

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה ומעניין. חסרה עוד ביקורת שלילית.

      מחק

  11. ניתן להסתכל על יהושע כמנהיג בשני אופנים - אופן חיובי ואופן שלילי, לדעתי יהושע היה מנהיג טוב , שהצליח לממש את בקשות ה אך גם היו לו מספר כישלונות. האופן החיובי התבטא במקרים בהם יהושע כן הצליח , ה הטיל על יהושע 4 משימות ואותם יהושע עשה בהצלחה: לעבור את הירדן,לכבוש את הארץ, לחלק את הארץ לשבטים
    לקיים את כל הכתוב בתורה , יהושע הצליח לכבוש את יריחו כמו שמסופר בפרק ו על נפילת חומות יריחו , ניתן לראות ממעשה זה שיהושע עמד בבקשת ה אשר נתן לו. לעומת זאת יהושע נתפס כמנהיג באור שלילי – פזיז וניתן להוכיח תכונה זו שלו בבחירת המרגלים שבחר , והמרגלים אינם נשמעו לבקשות יהושע והלכו לרחב. במקרה של חתימת הברית עם הגבעונים יהושע הוצג גם כמנהיג פזיז , הוא היה צריך לבדוק בצורה טובה יותר האם הדברים שהם הינם אומרים הם דברי אמת לסיכום, אני חושבת שיהושע כמו כל בן אדם טעה , יש לו מקרים בהם הצליח והחלק פחות אבל יהושע לדעתי היה מנהיג מצוין שגם שטעה למד מהטעויות והמשיך הלאה בדרכו כמנהיג.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. השתכנתי מהאנושיות שמצאת ביהושע.

      מחק
  12. לאחר מות משה העם נותר ללא מנהיג וה' ממנה את יהושע להנהיג את עם ישראל , ולכן בפרק א' ה' מחזק את יהושע מכיוון שיהושע נכנס ל"נעליים גדולות " .
    דמותו של יהושע נתפסת בעיני כדמות חזקה , אמינה וחכמה.
    יהושע הצליח להוביל את העם שלו לניצחון ולכיבוש לדוגמא :
    יהושע כובש את ירחו משמראה עליו שהוא מנהיג חזק וטוב .
    אך יהושע עושה גם דברים חסרי אחריות כמנהיג לדוגמא :
    1. יהושע שולח מרגלים לא מספיק אחראים ולכן במקור "לתור את הארץ " הם הלכו לבית אישה זונה .
    2. יהושע גילה את תרמית הגבעונים רק לאחר שלושה ימים .
    למרות הכל אני חושבת שבכל מנהיג טוב יש חסרונות ויתרונות , והיתרונות של יהושע גברו על החסרונותו ולכן לפי דעתי יהושע נתפס כמנהיג טוב לעם ישראל .

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה בעניי. יחד עם זאת: "משמראה" - לא לכתוב סלנג.

      מחק
  13. לאחר מות משה נכנס לתפקיד יהושע שנבחר להנהיג את עם ישראל בפרק א' .
    יהושע קיבל את תפקיד משה וה' אמר לו שהוא יהיה איתו בכל דרך כמו שהיה עם משה , דבר שמראה על הכוח שקיבל יהושע.
    בפרק ו'
    כיבוש יריחו עבר בהצלחה ויהושע הצליח להרשים את העמים מסביב וחיזק את עצמו כמנהיג בעיני העם ובעיני עצמו.
    אבל, ליהושע היו כמה טעויות בדרך:
    בשליחת המרגלים יהושע שלח שני מרגלים לא מספיק אחרים במקום "לתור את הארץ" הם הלכו לבית אישה זונה בשם רחב .
    בפרק ט'
    יהושע גילה את תרמית הגבעונים רק לאחר שלושה ימים
    למרות כל החסרונות אני חושבת שיהושע הוא מנהיג טוב ורציני הוא פשוט צעיר מכדי להנהיג את העם צריך לתת לו זמן

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. הפסקה הראשונה שלך לא מעידה על יהושע כמנהיג טוב.

      מחק
  14. בפסוק א'
    יהושע מתמנה להנהיג את עם ישראל לאחר מות משה .
    לפי דעתי יהושע הוא מנהיג טוב והוא הוכיח זאת כאשר הצליח לכבוש את העיר יריחו, וגם להרשים ולהפחיד את העמים מסביב .
    אך ליהושע היו כמה טעיות בדרך :
    בפרק ב'
    יהושע שלח שני מרגלים לא אחראים שבמקום ללכת לתור את ירחו הם הלכו לבית אישה זונה .
    בפרק ט'
    יהושע גילה את תרמית הגבעונים רק לאחר שלושה ימים .
    הגבעונים רימו את בנ"י ויהושע ואמרו שהם באו לכאורה מארץ רחוקה .
    יהושע כרת להם ברית רק על סמך מה שהם אמרו לו ובלי לבדוק אותם לעומק מה שלא היה מעשה חכם במיוחד .
    אבל כאשר יהושע גילה זאת הוא לא חס עליהם והעניש אותם .
    הוא הפך אותם לעבדים (חוטבי עצים ושואבי מים)
    לסיכום יהושע הוא מנהיג טוב למרות כל החסרות שלו הוא היה צריך להיכנס לנעליו של משה שהיה מנהיג גדול וזאת לא עבודה קלה . הוא יודע להנהיג את העם והוא מנהיג רציני חכם ואיש צבא טוב .

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. חסרה פסקת ביקורת חיובית.

      מחק
  15. פרק א
    אחרי שמשה מת יהושע החליף אותו.
    יהושע היה חכם ומנהיג טוב בגלל שהוא כבש את יריחו .
    פרק ב
    יהושע שלח מרגלים לתור את הארץ ובמקום זה הם הלכו לרחב
    בפרק ט
    יהושע גילה את תרמית הגבעונים רק לאחר שלושה ימים .
    אני חושב שיהושע מנהיג טוב והוא לוקח אחריות מאוד גדולה ומנצל אותה לטובה

    השבמחק
    תשובות
    1. לא פעלת לפי ההוראות (פירוט, ביסוס תשובות מהמקרא).

      מחק
  16. יהושע הוא איש צבא,חכם,מאמין ואמיץ.
    לדעתי, יהושע הוא מנהיג טוב. מצד ראשון יהושע המשיך בנכונות את דרכו של משה "ויקרא משה ליהושע ויאמר אליו לעיני כל ישראל חזק ואמץ כי אתה תבוא את העם הזה אל הארץ אשר נשבע ה' לאבתם לתת להם ואתה תנחילנה אותם" (דברים פרק ל"א פס' 7), למרות חששותו ואף צלח בעבודתו (הכנסת בני ישראל לארץ כנען),הוא הצליח לפתור את תרמית הגבעונים והצליח לענישם(הגבעונים) מבלי לפגוע בבריתם כאשר נשבעו בה' " וַיִּקְרָא לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ וַיְדַבֵּר אֲלֵיהֶם לֵאמֹר לָמָּה רִמִּיתֶם אֹתָנוּ לֵאמֹר רְחוֹקִים אֲנַחְנוּ מִכֶּם מְאֹד וְאַתֶּם בְּקִרְבֵּנוּ יֹשְׁבִים. וְעַתָּה אֲרוּרִים אַתֶּם וְלֹא-יִכָּרֵת מִכֶּם עֶבֶד וְחֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי-מַיִם לְבֵית אֱלֹהָי.(יהושע ט' פס' 23-24). אך מצד שני היו לו טעות בדרך, שליחת המרגלים שהם אינם הקשיבו ונשמעו לבקשות יהושע במקום ל"תור את הארץ" הם הלכו לבית אישה זונה ולאחר מכן שיקרו ליהושע.
    לבסוף, אני חושבת שיהושע הוא מנהיג טוב למרות החיסרונות שלו וכישלונות שלו בדרך.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. יחד עם זאת: מצד אחד ומצד שני...טעויות...היכן נאמר שהמרגלים שיקרו ליהושע?

      מחק
  17. דניאל רזון ח'111 בנובמבר 2013 בשעה 7:01

    לדעתי יהושע הוא אדם ומנהיג מאוד כריזמטי, החלטי, אמיץ וחכם אך לעומת זאת קיימות גם תכונות שליליות אצל יהושע.
    כאשר קיבל יהושע בן נון את הפקודה מה' להושיב ולהנחיל את עם ישראל בארץ כנען הוא נענה בחיוב(לא מסרב) ומפגין אומץ רב ומורה על אחריות רבה. (יש לזכור שלא קל בכלל להיכנס לנעליו של יהושע .הסכמה ושיתוף פעולה נחשבים בעניי צעד אמיץ למדיי). לאחר מכן הוא מבצע פעולה מאוד חכמה, הוא שולח שני מרגלים לתור ולחפור את הארץ, לבדוק האם הארץ מלאה בכל טוב, האם הצבא והעם המקומי חזקים ומאיימים וכו', אך בהחלטתו החכמה הוא אינו נוקט בצעדים הנחוצים בכדי לשלוח מרגלים, שלפי דעתי כל מנהיג אמור לנקוט בהם ; לא הכשיר את המרגלים, לא בחן את רמת אמינותם ואת היכולת שלהם לבצע משימה קשה כל כך. בנוסף על כך אני חושבת שליהושע תכונה אחת בולטת שניתן לראות בפרק ו', יהושע מבצע את פעולות ה' באופן מדויק ומוביל את העם לניצחון ולנפילת שערי העיר, כמו שקיבל את הפקודה- כך ביצע אותה! הסקתי את המסקנה שיהושע דמות מאוד החלטית בדבריה עפי הפסוקים הבאים: "כו וַיַּשְׁבַּע יְהוֹשֻׁעַ בָּעֵת הַהִיא לֵאמֹר אָרוּר הָאִישׁ לִפְנֵי יְהוָה אֲשֶׁר יָקוּם וּבָנָה אֶת-הָעִיר הַזֹּאת אֶת-יְרִיחוֹ בִּבְכֹרוֹ יְיַסְּדֶנָּה וּבִצְעִירוֹ יַצִּיב דְּלָתֶיהָ. כז וַיְהִי יְהוָה אֶת-יְהוֹשֻׁעַ וַיְהִי שָׁמְעוֹ בְּכָל-הָאָרֶץ." יהושע מהווה איום גדול על מלכיי הסביבה הכנענית, מכיוון שצבר כוח גדול והוא נאמן ל-ה' אז ה' נענה לו באופן מלא ושומר עליו ונותן לו הצלחה בצעדיו(תכונה טובה של מנהיג לדעת לשמור על "שם" מעצמתו - וַיְהִי כִשְׁמֹעַ כָּל-הַמְּלָכִים אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בָּהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבְכֹל חוֹף הַיָּם הַגָּדוֹל אֶל-מוּל הַלְּבָנוֹן הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי הַכְּנַעֲנִי הַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי.
    עוד על דמותו של יהושע אני יכולה להגיד שהוא לא מתוחכם למדיי מכיוון שהגבעונים הצליחו לרמות אותו ולהשביע אותו בקלות רבה.
    לסיכום אני עדין חושבת שיהושע הוא מנהיג חיובי שתרם רבות לעם ואין להצטער על הבחירה שנעשתה בו להוביל את העם.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. ציטטת את פס' 26, ואני לא רואה מדוע? אם היית מביאה הוכחה שהאדם שבנה את יריחו שילם במחיר משפחתו, הייתי מבין.

      מחק
  18. לאחר מות משה , ה' מסמיך את יהושע למנהיגם של בני ישראל , יהושע מקבל את החלטתו של ה' ובעצם נכנס לתפקיד מורכב ומסובך אשר דורש אחריות רבה. ה' מרבה לעודד את יהושע ומבטיח לו שיהיה לצידו בכל עת , אך בתנאי שישמור את כל חוקי ה' . יהושע קיבל מספר תפקידים שעליו היה לבצע : להכניס את בני ישראל לארץ , לכבוש אותה ולחלק לנחלות בני ישראל . יהושע מצליח לבצע את המשימות הללו בהצלחה רבה ואלו הם יתרונותיו . בפרק ב' יהושע שולח מרגלים לרגל את יריחו אך הם הולכים לבית של אישה זונה ובעצם לא מבצעים את תפקידם . מהלך זה מראה על חיסרון של יהושע , על כך שלא בחר בקפידות את המרגלים הנכונים לסור את יריחו . לדעתי יהושע היה צריך לבחון אותם בקפידות לפני יציאתם לעיר ולבדוק האם הם אמינים ומסוגלים לבצע את המשימה הזאת אשר הייתה חלק חשוב מאוד בניסיון לכיבוש העיר. למרות הקושי שגרמו המרגלים יהושע מפגין את כושר המנהיגות שלו בפרק ו' וכיבוש העיר עוברת בהצלחה .
    בפרק ט' מסופר על תרמית הגבעונים . בפרק זה יהושע מפגין חוסר אחריות ופזיזות : יהושע לא בדק לעומק את הפרטים על הגבעונים אלא האמין לכל פרט שאמרו ובנוסף כרת עימם ברית . ביצוע זה היה עלול לגרום לבעיות רבות וזה מראה על חיסרון של יהושע . למרות זאת , לאחר שגילה את תרמית הגבעונים הוא אינו יכל להרוג אותם ,אך הפך אותם לעבדים - חוטבי עצים ושואבי מים.
    לסיכום , לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב וה' עשה בחירה נכונה. ניתן לראות כי גם לאחר כישלונותיו הוא מנסה לתקן את המצב ומצליח , יתרונותיו של יהושע גוברים על חסרונותיו וזה הופך אותו למנהיג מוצלח .

    השבמחק
    תשובות
    1. תיקונים***
      לאחר מות משה , ה' מסמיך את יהושע למנהיגם של בני ישראל , יהושע מקבל את החלטתו של ה' ונכנס* לתפקיד מורכב ומסובך אשר דורש אחריות רבה.
      * למרות הקושי שגרמו המרגלים יהושע מפגין את כושר המנהיגות שלו בפרק ו' וכיבוש העיר עובר* בהצלחה .

      מחק
    2. יפה מאוד ומשכנע. בסוף כתבת, "לאחר כישלונותיו הוא מנסה" מנסה מה?

      מחק
    3. לסיכום , לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב וה' עשה בחירה נכונה. ניתן לראות כי גם לאחר כישלונותיו הוא מנסה לתקן את המצב ומצליח , יתרונותיו של יהושע גוברים על חסרונותיו וזה הופך אותו למנהיג מוצלח .

      מחק
  19. לינוי אבוטבול12 בנובמבר 2013 בשעה 9:44

    בפרקים האחרונים שלמדנו יהושע מתואר כאיש נבון, אמיץ, דרוך, דבק במטרה, מאמין, מקשיב ומיישם את כל הוראות ה'. יהושע נכנס לנעליו הגדולות של משה ולכן ה' מרבה לחזק ולעודד אותו ולדעתי יהושע מבצע את משימותיו של ה' בהצלחה רבה. יהושע ציית לה' בכל דבר שה' היה מבקש, לדעתי הוא היה עושה זו בצורה הטובה והנכונה ביותר. יהושע מהווה דוגמא לעם והוא משמש להם כמודל לחיקוי, כדמות להערצה. הוא פועל בשיקול דעת ובתבונה.
    יהושע ביצע כמה פעולות שזכו להצלחה רבה:
    1. הפלת חומת יריחו וכיבוש יריחו אלו אחת מההצלחות הגדולות שיהושע ביצע. הוא פעל בהתאם להוראות של ה' ולכן ההצלחה היתה כה גדולה ומשמחת.
    2. בנוסף לכיבוש יריחו יהושע כבש את העי ואת חצור. זוהי הצלחה גדולה אבל גם מהולה בניסיון תרמית ובגידה שנתגלה רק לאחר מכן. היו ליהושע כמה הצלחות נוספות לדוגמא: הכניס את בני ישראל בבטחה לכנען וחילק אותה לשנים- עשר שבטים.
    בנוסף להצלחות הגדולות של יהושע היו גם כמה כישלונות:
    1. יהושע שלח מרגלים לרגל ולבדוק את יריחו אך בחירת המרגלים היתה כושלת. המרגלים שהוא בחר הלכו לבית אישה זונה וזה מראה על טיפשות וחוסר רצינות. יהושע היה צריך לבדוק את המרגלים לפני ששלח אותם ליריחו. לעשות מבחנים של ריגול, לבחון את התנהגותם להכשיר אותם וכו'... 2. כאשר יהושע כרת ברית עם הגבעונים הוא היה צריך לבדוק אותם וגם לחשוד ולהבין שהם לא באו מארץ רחוקה. הוא היה יכול להבין זאת מכיוון שלא ענו על אחת מהשאלות ששאל "מי אתם?". בנוסף לסיבה זו הוא נשבע בה' דבר שלא היה צריך לעשות לפני שבדק עד השורש אם הם באמת באו מארץ רחוקה או שהם מרמים אותם. תרמית הגבעונים לא בוטלה מכיוון שבני ישראל נשבעו בה' ושבועה אסור להפר בין אם זה בה' או בין אם זה במישהו אחר. אך בני ישראל מענישים את הגבעונים על מעשה התרמית שעשו, העונש בא לידי ביטוי בכך שהגבעונים הופכים להיות העבדים של בני ישראל, הם חוטבים עצים ושואבים מים בבית ה'. אבל למרות הכשלונות של יהושע אני חושבת שהוא ראוי להנהיג את בני ישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהבתי, מסודר וברור. יפה מאוד.

      מחק
  20. על יהושע הוטלה משימה מאוד מורכבת , להנחיל את הארץ לשבטים .הוא קיבל את ברכת הדרך כיורש של משה מ-ה' והבטחות שיצליח בדרכו אם ימלא אחרי החוקים של ה' . יהושע היה מצביא שהטיל פחד על עמי הארץ מכיוון שהצטיין בתכנון האסטרטגי של מהלכיו מתוך ידיעה ש-ה' איתו תמיד. יהושע מאוד מקפיד על הוראות ה' ודואג תוך כדי מהלך המלחמה להדגיש את חוזקו של ה' והצורך לכבד אותו לדוגמה בכיבוש יריחו יהושע הקשיב להוראות ה ודייק בזמנים ובדברים הקטנים (נשיאת ארון הברית , זמן תקיעת השופרת ,מספר הסיבובים..)ובכך הראה שהניצחון הוא לא רק שלהם הוא של ה שהוביל אותם בכל הדרך. יהושע מדי פעם היה פזיז וטעה בבחירותיו כמו למשל בבחירת המרגלים שלא התאימו לתפקידם והוציאו את דיבת הארץ רעה וגם בסיפור הגבעונים צלחו הגיבעונים והערימו על יהושע מכיוון שלא בדק דברים עד הסוף (היה תמים מדי ) , אבל לזכותו יאמר שתמיד מצא דרך לתקן את טעוותיו.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה. יחד עם זאת, המרגלים לא הוציאו דיבת הארץ, התבלבלת עם סיפור המרגלים מספר במדבר.

      מחק
  21. בספר יהושוע למדנו על יהושוע כממשיך דרכו של משה אשר נכנס לנעליו הגדולות.
    יהושוע מצתייר כמנהיג צבאי ומצביא נחוש ואמיץ הדואג לעם.
    בפרקים א', ב', ו' וט' למדנו תכונותיו של יהושוע הטובות, והפחות טובות.

    בפרק א' לאחר מות משה, ה' מסמיך את יהושוע למנהיגם של בנ"י. ה' מספר ליהושוע שהוא זה שהולך להכניס את בנ"י לארץ, יכבוש אותה ויחלק את בנ"י לחלקות.

    בפרק ב' מסופר על בחירת יהושוע את המרגלים שישלחו ליריחו "לתור את הארץ". יהושוע בוחר במרגלים הלא נכונים נכונים, מכיוון ששניים ממהם הלכו אל רחב (אישה זונה) במקום לרגל, וזה מעיד על חוסר אמינות ודבקות במטרה, הם לא יכלו לבצע את תפקידם בצורה נכונה.
    בפרק ו' בספר יהושוע למדנו על נפילת חומות יריחו, זוהי הצלחה רבה בשביל יהושוע כמנהיג אשר עוקב אחרי הוראותיו המפורשות של ה'.
    בפרק ט' מסופר על הגבעונים ועל חוסר האחריות שיהושוע מראה. הגבעונים רימו את יהושוע ואת בנ"י, הם הכינו ציוד מראש- נאדיות יין מבוקעות,, לחם יבש, נעלים ושמלות בלויות. הגבעונים מספרים ליהושוע שהם באו מארץ רחוקה, כרתו ברית עם יהושוע בה הוא וההנהגה נשבעו בה' ושבועה בה' אסור להפר. התרמית התגלתה לאחר שלושה מים. בנ"י כועסים אך לא יכולים לעשות דבר בנידון מכיוון שנשבעו בה' ולכן מענישים אותם בעבודות, הגבעונים הופכים להיות שואבי מים וחוטבי עצים. בפרק זה אנו יכולים לראות כי יהושוע היה פזיז בהחלטתו ובשבועתו בה', הוא לא בדק את הגבעונים טוב טוב.
    לסיכום, יהושוע אדם חכם ונבון אך לפעמים מקבל החלטות לא נכונות, אך הוא בן אדם וכל בן אדם עושה טעויות ליהושוע יש יותר יתרונות מחסרונות ובעקבות זה גם כשיהושוע עשה טעות הוא ניסה לתקן אותה בדרך הטובה ביותר שיכל והצליח.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה מאוד. פעלת לפי ההוראות. שימי לב לכתיב.

      מחק
  22. בספר יהושוע למדנו שיהושע נכנס לנעליו על משה והוא מנהיג את בני ישראל
    הסופר מתאר את יהושוע כמנהיג נחוש ואמיץ ונבון הדואג לעם.
    בפרקים א', ב', ו' וט' למדנו תכונותיו של יהושוע הטובות, והפחות טובות. בפרק א' לאחר שמשה מת, ה' ממנה את יהושוע להנהיג את בני ישראל . ה' מספר ליהושוע שהוא זה שהולך להכניס את בנ"י לארץ, יכבוש אותה ויחלק את בנ"י. בפרק ב' מסופר על בחירת יהושוע את המרגלים שישלחו ליריחו "לתור את הארץ" (לבדוק ולחקור את הארץ) . יהושוע בוחר במרגלים הלא כל כך נכונים, מכיוון ששניים הלכו אל רחב במקום לרגל את הארץ, והם לא הצליחו לבצע את תפקידם , בפרק ו' בספר יהושוע למדנו על נפילת חומות יריחו, זוהי הצלחה רבה בשביל יהושוע כמנהיג שעוקב אחרי הוראותיו של ה'. בפרק ט' מסופר על הגבעונים ועל חוסר האחריות של יהושוע . הגבעונים רימו ושיקרו ליהושוע לבני ישראל, הם הכינו ציוד מראש- נאדיות יין מבוקעות, לחם יבש, נעלים ושמלות בלויות. הגבעונים סיפרו ליהושוע שהם באו מארץ רחוקה, כרתו ברית עם יהושוע בה הוא וההנהגה נשבעו בה' ושבועה בה' אסור להפר. השקר התגלה לאחר שלושה מים. בני ישראל כועסים אך לא יכולים לעשות שום דבר בנידון מכיוון שנשבעו בה' ולכן הם נותנים לגבעונים לעבוד בתור עבדים, הגבעונים הופכים להיות שואבי מים וחוטבי עצים. בפרק זה רואים כי יהושוע הוא מנהיג פזיז בהחלטתו ובשבועתו בה', הוא לא בדק את הגבעונים היטב . לסיכום : לדעתי יהושע הוא מנהיג טוב נבון כחם ואמיץ וה' עשה בחירה נכונה כאשר בחר אותו להנהיג את בני ישראל. ניתן לראות כי גם לאחר שטעה (מותר לו גם לטעות הוא הרי בן אדם כמו כולנו העיקר שהוא הבין את הטעות ותיקן אותה ) הוא מנסה לתקן את הטעויות שלו ומצליח בכך, היתרונות של יהושע גוברים על החסרונות וזה הופך אותו למנהיג היכול להנהיג את בני ישראל .

    השבמחק
  23. נסטיה פלשוק ח112 בנובמבר 2013 בשעה 23:45

    בספר יהושע למדנו שיהושע הופך למנהיג של בנ"י. מנהיג אמיץ, חכם והולך בדרכו של ה'.
    יש ליהושע פעולות טובות אך יש גם רעות.
    בפרק א' למדנו שיהושע מתמנה למנהיג במקום משה. יהושע בהתחלה סירב ואחר שכנועים רבים של ה', לבסוף יהושע הסכים.
    בפרק ב' למדנו על המרגלים שיהושע שלח ליריחו, אך במקום לרגל הם הלכו לרחב.
    בפרק ו' למדנו שה' נותן פקודות ליהושע, ויהושע נותן את הפקודות לבנ"י , וכך נופלות חומות יריחו.
    בפרק ט' למדנו על הגבעונים. הם שומעים שבנ"י כבשו את יריחו, והחליטו לשקר לבנ"י שבאו מרחוק.
    לדעתי יהושע מנהיג אמיץ, חכם והולך בדרכו של ה'.

    השבמחק
    תשובות
    1. יפה, יחד עם קיים אי דיוק וחוסר בפרטים. א. יהושע לא סירב. ב. החומות נופלות בעקבות ביצוע הפקודות. הגיבעונים שיקרו ולא כתבת כיצד מוצגת לרעה מנהיגותו של יהושע? יש להיצמד לדרישות.

      מחק
  24. יוסי בנסולי ח'113 בנובמבר 2013 בשעה 21:40

    בספר יהושע במיוחד בפרקים הראשונים למדנו הרבה על דמותו של יהושע :
    יהושע היה מאמין להרבה דברים , היה אפשר לשקר לו. לדוגמה סיפור הגבעונים-יהושע האמין להם,עד שגילה את התרמית, יהושע עשה גם כמה החלטות לא נכונות, .הוא שלח מרגלים לא מתאימים לרגל את יריחו, והם הלכו לרחב,במקום לרגל את הארץ. יש גם מספר פקודות שה' נותן ליהושע כדי להפיל את חומת יריחו, יהושע מוסר את הפקודות, ולאחר ביצועם החומה נפלה. יהושע נכנס ל''נעליים גדולות''-לתפקיד של משה, תפקיד שלא כל אחד יכול לעמוד בו,אבל אלוהים הבטיח לו שהוא איתו בתנאי שישמור את הדרך הישרה ואת חוקי התורה.

    השבמחק
  25. יהושע הסכים לקבל על עצמו להיות מנהיג העם ע"פ בקשת ה'. הוא לוקח על עצמו תפקיד קשה כי לא קל להנהיג את בנ"י שהם עם קשה עורף, בנוסף מוטלת עליו משימת כיבוש הארץ והנחלתה לשבטים.יהושע בוטח בה', מאמין בו והולך בדרכיו. ולכן בכיבוש יריחו הוא מקפיד למלא בדיוק אחר הוראות ה' שלב אחר שלב וכתוצאה מכך נופלות חומות יריחו ובנ"י כובשים בקלות את העיר. יהושע הוא מנהיג צבאי שיודע לתכנן מראש את המהלכים שלו לדוגמה החליט לשלוח מרגלים לרגל אחר יריחו מתוך מטרה לקבל מידע על העיר וע"פ זה לתכנן את כיבושה. המרגלים נשלחים ללא הדרכה מספקת, הם הולכים לבית אישה זונה במקום לרגל את יריחו. יהושע היה פזיז בבחירת המרגלים, כנראה לא לימד אותם כיצד לפעול ולכן הם כמעט נתפסו. על אופיו הפזיז של יהושע אנו לומדים גם מסיפור הגבעונים. הוא מאמין לסיפורם של השליחים שהגיעו מגבעון מבלי לבדוק היטב מי הם ומהיכן הם. יהושע כורת איתם ברית שלום, ולאחר שלושה ימים מגלה את התרמית: הגבעונים הם יושבי הארץ ועתה לא יוכל לכבוש את עירם. לסיכום: אני חושב שיהושע הוא מנהיג טוב - בעל כושר תכנון אסטרטגי שברוב המקרים פעל מתוך שיקול דעת ולכן הצליח לכבוש את ארץ כנען.

    השבמחק
  26. לדעתי יהושע עשה כמה טעויות ביריחו ,אחת מהם היא ששלח את המרגלים שלא תרמו בכלום וחשובה ושהלכו לרחב להתחבא אצלה ולא ריגלו באמת כמו שיהושע אמר להם והם לא היו מתאימים לתפקיד שיהושע נתן להם . והשנייה הייתה הגבעונים בואו לדבר עם יהושע ולכרות איתו ברית כדי שלא ישמידו אותם והם שיקרו לו והוא האמין להם במקום לחשוד יותר ולחקור את מה למה הם באו ומאיפה הם בואו עד לפה , והדברים שהוא כן עשה בצורה חכמה ונכונה שהוא הצליח לכבוש את ארץ כנען ולהשמיד את העמים שהיו בדרכו ויהושע גם מנהיג טוב וחכם והוא עושה את תפקידו טוב וחכם .

    השבמחק
    תשובות
    1. דעתי יהושע עשה כמה טעויות ביריחו ,אחת מהם היא ששלח את המרגלים שלא תרמו בכלום וחשובה ושהלכו לרחב להתחבא אצלה ולא ריגלו באמת כמו שיהושע אמר להם והם לא היו מתאימים לתפקיד שיהושע נתן להם . והשנייה הייתה הגבעונים בואו לדבר עם יהושע ולכרות איתו ברית כדי שלא ישמידו אותם והם שיקרו לו והוא האמין להם במקום לחשוד יותר ולחקור את מה למה הם באו ומאיפה הם בואו עד לפה , והדברים שהוא כן עשה בצורה חכמה ונכונה שהוא הצליח לכבוש את ארץ כנען ולהשמיד את העמים שהיו בדרכו ויהושע גם מנהיג טוב וחכם והוא עושה את התפקיד שאלוהים נתן לו בצורה חכמה ונבונה והוא נכנס "לנעליו של משה " שהוא תפקיד קשה ושלא כל אחד יכול להיות בו .

      מחק