יום רביעי, 15 בפברואר 2012

אופיים של בנ"י

לתלמידיי שלום,

בשיעורים הקודמים למדנו, כי בנ"י מתלוננים בפני משה, אולם בסוף פרק י"ד הם מוצגים כמאמינים גדולים ולאחר מכן שוב מתלוננים, הפעם על מחסור במזון, פרק ט"ז.


האם לדעתכם, בנ"י עוברים תהליך של שינוי אמיתי בשמות י"ד? נמקו.
בצעו את המשימה על פי הכללית הבאים: 


א. כתבו פסקה בת שבע שורות לפחות.

ב. הקפידו על ניסוח תקין והתייחסו לחומר שלמדנו בכיתה (היעזרו במונחים הבאים: חשש, פחד, תלונות, חוסר אמונה, כוח צבאי מצרי,ישועת ה', תבוסת המצרים, זיכרון קצר וכפיות טובה).

ג. השתדלו לבסס תשובותיכם מהמקרא.

עבודה נעימה,
גאה בכם,
המורה אורן.

42 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. המורה אורן ז 115 בפברואר 2015 בשעה 4:02

    בהצלחה לכולם המורה אורן

    השבמחק
  3. לדעתי בנ''י עוברים תהליך שינוי אמתי בפרק שמות י"ד בגלל מכיוון שבפרק ט"ז הם לא האמינו בה' עד שראו את הים נסגר על הכוח הצבאי של פרעה ולאחר מכן האמינו בה' אבל בנ"י כפויי טובה בגלל שלאחר שה' הציל אותם הם יתלוננו אל למשה (עבד ה' ) נכח אותם למות במדבר מרעב וחוסר שתייה וזה מראה אל חוסר אמונה בה'

    השבמחק
  4. רעות להב כיתה ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:27

    אני חושבת שבנ"י עברו תהליך חלקי
    מכיוון שהם בהתחלה ממש לא האמינו בה' ובכוחותיו .
    לאחר שראו את כוחו של ה' במראה עיניהם הם האמינו ,
    וממש העריצו את ה' בניסים ומעשים שלו כדי שיהיה להם טוב.
    לאחר שה' שיחרר אותם ועשה להם ניסים בדרך ,
    הם חזרו שוב לא להאמין לו כלומר התלוננו שיש להם מחסור
    במזון.
    דוגמה להתלוננותם של בנ"י : וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה "הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם".
    בציטוט זה רואים שבנ"י מביעים חוסר אמונה כלפי ה' וחוזרים להתחלת התהליך.

    השבמחק
  5. בני ישראל עברו תהליך חלקי מכיוון שלפני שה' הוציא את בני ישראל ממצריים הם זלזלו במשה ואהרון ואמרו שה' לא יכול להוציא אותם ממצריים
    כאשר ה' הוציא את בני ישראל ממצריים הם האמינו:בה' ובעבדו משה.ביסוס לבכך ניתן למצוא בדברי ספר שמות פרק י"ד פסוק לא: וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.
    לעומת זאת בפרק ט"ז הם שוב מתלוננים ונהיו כפויי טובה כפי שהיו קודם:הם אמרו שבמצריים היה להם לאכול בשר ולחם כל יום ועכשיו את זה גם אין להם אז הם התלוננו למשה ואהרון. ביסוס לבכך ניתן למצוא בדברי ספר שמות פרק ט"ז פסוק ג:"ויאמרו אליהם בני ישראל מי ייתן מותנו ביד ה' בארץ במצריים בשבטנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשובע כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב". ולפי זה אנו יכולים לראות שבני ישראל עברו שינוי חלקי,כלומר הם השתנו לטובה ואז עוד פעם חזרו להיות כפי שהיו.

    השבמחק
  6. בנ"י לא עברו תהליך של שינוי אמיתי כי בתחילה הם התלוננו לה' שאם אין קברים במצריים שהוא לקח אותם למות במדבר, והוסיפו שעדיף להם להיות עבדים חיים במצרים, מאשר למות במדבר, לאחר למכן הם כיבדו אותו והאמינו בו כי הוא הטביע את הכוח הצבאי המצרי בים סוף הציל אותם והתרחשה ישועת ה' .
    לאחר תבוסת המצרים ,הם חזרו לאותו מקום של חוסר אמונה בה' ,חשש וכפיות טובה , והתחילו להתלונן שוב שהם רעבים ומדוע רוצה לתת להם למות במדבר מרעב.

    השבמחק
  7. לדעתי בני ישראל לא עברו תהליך של שינוי בפרק י"ד כי בפסוק י"א בני ישראל התלוננו למשה שה' הוציא אותם ממצרים כדי להרוג אותם במדבר בני ישראל מתלוננים שהם מעדיפים לעבוד במצריים מלמות במדבר.
    אפילו שבפסוק כ"א ה' עזר לבני ישראל בכך שחצה את הים לשתיים מה שמוכיח לנו שה' עוזר לבני ישראל, אבל גם בפרק ט"ו בפסוק ג' בני ישראל מתלוננים שה' הוציא אותם למצריים כדי שימותו במדבר מרעב אפילו שה' הוכיח לבני ישראל שהוא עוזר ועזר להם ולכן בני ישראל לא עברו שינוי בפרק י"ד.

    השבמחק
  8. תומר אלקיים ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:28

    תשובה לפעילות בלוג- "אופיים של בני ישראל
    לדעתי בני ישראל עוברים תהליך של שינוי בכך שלפני זה התלוננו בפני משה והם צועקים לה' מה הוא עשה להם שהשאיר אותם רעבים ושהם מתעייפים מהדרך ואז ה' ממלא את בקשותיהם והוא נותן להם הכל והם עכשיו מתגייסים להגנתם מול המצרים שמתכוננים להתקפת בני ישראל והשמדתם למרות שלבני ישראל אין שום סיכוי מולם והם בכלל ללא כלי נשק אבל יש להם את אלוהים מאחריהם והם יכולים להיות בטוחים בעצמם ולא לפחד.

    השבמחק
  9. לדעתי, בני" לא עברו שינוי אמיתי מכיוון ש:
    1.בני" התלוננו בפרק יד על שמשה הוציא אותם ממצריים בשביל למות במדבר וה' שמע אותם והציל אותם בכך שהוא הטביע את המצרים ובני" האמינו בה' ובפרק ט"ז הם התחילו שוב להתלונן והם כבר ראו מה ה'
    יכול לעשות אז למה הם לא מבקשים ויותר מזה הם שוב מתלוננים?
    מה שמראה שהם כפויי טובה.
    2.בפרק ט"ז הם מתלוננים שהם רעבים ללחם ולבשר וזה כאילו שהיה להם במצריים לחם ובשר.

    השבמחק
  10. מתן לזרנקוב ז/117 בפברואר 2015 בשעה 2:28

    בנ''י לא עברו תהליך שינוי אמיתי כי בפרק י''ד בפסוק יא' הם מתלוננים: וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם.
    ובפסוק יב' גם מתלוננים: הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר.
    כאשר ה' מציל אותם מיד פרעה הם מתחילים להאמין (פס' לא'): יַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.
    אחרי זמן מה אין להם אוכל והם עוד פעם מתלוננים בפס' ג' ופרק ט''ז: וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב.
    אפשר להסיק מסקנה שבנ''י לא עברו תהליך אמיתי כי הם מתלוננים, ה' מציל אותם מצבא של פרעה והם מתחילים להאמין, וכאשר פתאום חסר להם משהו הם עוד פעם מתלוננים ומביעים חוסר אמונה. הם עברו תהליך חלקי, הם היו עוברים תהליך מלא אם הם היו מבקשים ולא מתלוננים ומביאים חוסר אמונה.

    השבמחק
  11. לדעתי בני ישראל לא עברו שינוי אמתי בשמות י"ד. לדעתי הברית והקשר בינם לבין ה' אמורה להתבסס על אמון. בפרק מסופר כי בני" התלוננו לאחר מכן הביעו אמונה אך שנית התלוננו שוב. אני חושב שלאחר שראו את תבוסת מצרים וקריעת ים סוף עצם ההתפעלות תפסה עיניהם ואמונתם הובעה מיד רק בגלל שיצאו לחופשי. אמונתם צריכה להתבסס על הבטחת משה וה' לבני" ולסמוך עליהם.

    השבמחק
  12. תשובה לפעילות בלוג-"אופיים של בני ישראל"
    בני ישראל עברו שינוי בפרק י"ד בגלל שבניי ישראל כל הזמן התלוננו ולא האמנו באלוהים ופחדו מפרעה
    פרק י"ד פסוקים י-יא: וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוָה וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר.
    אחריי שבני ישראל ראו מה אלוהים עשה בשבילם והתוכנית שתכנן כדי שהם יצאו ממצריים, הם היו אסירי תודה לאלוהים.
    פרק י"ד פסוק ל"א: לא וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.

    השבמחק
  13. אוליאנה נימירובסקי ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:28

    לדעתי בני ישראל לא עברו תהליך של שינוי אמתי מכיוון שבפרק י"ד הם מתלוננים למשה שהוא הביא אותם למדבר למות: " עדיף לנו להיות עבדים חיים במצריים, מאשר למות במדבר" ובפסוקים כ"ט עד ל"א הם רואים שה' מציל אותם מהמצרים, והם מאמינים בה' ובמשה.
    אבל בפרק ט"ז הם עוד פעם מתחילים להתלונן למשה בגלל שאין להם אוכל:" הלוואי והי היה הורג אותנו במצרים מאשר למות במדבר ברעב" שזה אומר שהם מזלזלים באמונה בה' ובמשה, ובמקום להתלונן על חוסר האוכל, הם היו יכולים פשוט לבקש אוכל מה'.

    השבמחק
  14. ב"ני עברו שינוי חלקי מכיוון שאחרי שהם ניצלו ממצרים עלי ידידי ה' והבינו ש-משה הוא עבד ה' הם האמינו בו ובה' והלכו איתם ועשו מה שהם ביקשו אבל מיד לאחר כך הם חזרו לאופי כפוי שלהם והתחילו להתלונן על רעב וחוסר מזון ובעצם לא היה חוסר מזון הם פשוט לא ביקשו הם ישר התלוננו בלי לברר עם יש או לבקש זאת הייתה הבעיה של ב"ני הם היו כפויי טובה, נצלנים ומפונקים והם גם לא חושבים כי הם ישר מתלוננים על זה שהוא הוציא אותם ממצריים כדי למות הרי אם הוא היה רוצה שימותו הוא לא היה מצילם "ויצמא שם העם למים ולין העם על-משה ויאמר למה זה העליתנו ממצרים להמית אתי ואת בני ואת מקני בצמא"

    השבמחק
  15. לדעתי בנ"י עוברים תהליך שינוי חלקי בכך שהם חצי מאמינים ב-ה' וחצי לא.
    בפרק י"ד:
    משום שבנ"י אומרים שמשה ואהרון שהם הביאו אותם אל מותם ואחרי שסגרו אליהם במדבר ה' חצה את הים לשניים והם עברו והיו בהלם.
    אז זה מעיד אליהם שהם חסרי אמונה שהם כפויי טובה והם יודעים רק להתלונן כשרק מנסים לעזור להם.
    ציטוטים: "יֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם."
    וְאָמַר פַּרְעֹה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל נְבֻכִים הֵם בָּאָרֶץ סָגַר עֲלֵיהֶם הַמִּדְבָּר.

    בפרק ט"ז:
    פעם שנייה הם אומרים שבמצריים היה להם הרבה יותר טוב ושהוא הביאו אותם למדבר למות מרעב ואז הוא הביא להם מטרים משמיים של לחם ואוכל.
    זה מעיד אליהם שהם כפויי טובה ושהם לא מנסים לתת יד והם יכלו לבקש.
    ציטוטים:" וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב.
    וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן-הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר-יוֹם בְּיוֹמוֹ לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם-לֹא.

    השבמחק
  16. רועי אואנונו (תיקון)17 בפברואר 2015 בשעה 2:29

    לדעתי בנ''י עוברים תהליך שינוי אמתי בפרק שמות י"ד בגלל מכיוון שבפרק ט"ז הם לא האמינו בה' עד שראו את הים נסגר על הכוח הצבאי של פרעה ולאחר מכן האמינו בה' עד ש בנ"י נהיו רעבים ויתלוננו ויצאו כפויי טובה בגלל שלאחר שה' הציל אותם הם יתלוננו אל למשה (עבד ה' ) שנכח אותם למות במדבר מרעב וחוסר שתייה וזה מראה אל חוסר אמונה בה' ולפי כך אפשר לגלות שבנ"י עוברים שנויים רבים ובטוח שיעברו עוד

    השבמחק
  17. יסמין צ'זוב- ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:29

    לדעתי בנ''י לא עברו תהליך אמתי מכיוון שמסופר בפרק י"ד שה' מציל את בני ישראל ממצרים.
    ציטוט- " יּוֹשַׁע יְהוָה בַּיּוֹם הַהוּא אֶת-יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-מִצְרַיִם מֵת עַל-שְׂפַת הַיָּם."
    פסוק ל'- ספר שמות פרק י"ד
    ואחרי נס "בקיעת ים סוף" בנ''י נדהמו והתפלאו כאשר ראו נס זה והבינו כמה גדולה ישועת ה' וכמה חזק האל הזה.
    ובפרק ט''ז ניתן לראות שבנ''י מתלוננים שבמצרים היה להם שפע של אוכל( בשר ולחם) ופה במדבר אין להם אוכל.
    ציטוט- " וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב".
    פסוק ג'- ספר שמות פרק ט''ז
    ניתן לראות כפיות טובה מכיוון שבנ''י מתלוננים לפני שהם מבקשים מזון וגם הם מתלוננים לאחר שה' מוציא אותם ממצרים ומפרעה וצבאו. לבנ''י ישנו זיכרון קצר מכיוון שהם שכחו מה עשה בשבילם במצרים ובנוסף נס "בקיעת ים סוף". לכן אני חושבת שבני ישראל לא עברו תהליך אמיתי.

    השבמחק
  18. אביב לובטון ז/117 בפברואר 2015 בשעה 2:30

    תשובה לפעילות בלוג-"אופיים של בני ישראל"
    בני ישראל עברו שינוי בפרק י"ד בגלל שבניי ישראל כל הזמן התלוננו ולא האמנו באלוהים ופחדו מפרעה
    פרק י"ד פסוקים י-יא: וַיִּצְעֲקוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוָה וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר.
    אחריי שבני ישראל ראו מה אלוהים עשה בשבילם והתוכנית שתכנן כדי שהם יצאו ממצריים, הם היו אסירי תודה לאלוהים.
    פרק י"ד פסוק ל"א: לא וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.

    השבמחק
  19. אביאל בוהרפקר ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:30

    לדעתי בנ"י עברו שינוי אמיתי בכך שהם מחזקים את האמון שלהם בה'. למשל כשה' ביקש ממשה ואהרון להוציא את בני ישראל ממצרים ובנ"י ישראל לא האמינו להם שהם יצליחו. משה ואהרון רק עשו יותר גרוע. בנ"י האמינו רק כשה' הוריד 10 מכות על מצרים, וכשה' סגר את הים על חילי פרעה.

    השבמחק
  20. לדעתי, בנ"י לא עברו תהליך של שינוי אמיתי בשמות י"ד מכיוון שכאשר ה' הציל אותם מפרעה ומצבאו הם היו אסירי תודה אך כאשר הם נתקלים בבעיות כגון בעיות מחסור במזון, כאשר הם יכלו לפנות אל ה' בבקשה שידאג להם לאוכל הם בחרו להתלונן ולזלזל בו. לדעתי גישה זאת לא מראה על אמונה שלמה לה' אלא על זלזול, אי כבוד לה' וכפויות טובה.
    בפסוק ל"א, פרק י"ד כתוב: ” וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּו"ֹ.
    כלומר, לאחר נס ים סוף בנ"י היו אסירי תודה והאמינו בה' ובמשה אך כאשר הם נתקלו בבעיות מחסור חזרו להתלונן:
    בפסוק ב'-ג', פרק ט"ז כתוב: "וילינו (וַיִּלּוֹנוּ) כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן בַּמִּדְבָּר. ג וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב.".
    כלומר, בנ"י מתלוננים למשה; מדוע הבאת אותנו למדבר למות פה מרעב כאשר היינו יכולים למות במצרים כאשר שם היה לנו בשר ולחם. וזה מועיד על אי אמונה, זלזול וכפויות טובה.

    השבמחק
  21. לדעתי, בני ישראל לא עוברים שינוי אמיתי בפרק י" ד, כי, בהתחלה הם הביעו חוסר אמונה בה' ובמשה, והתלוננו כל הזמן למשה שיוציא אותם ממצריים, ואפילו לאחר שיצאו התלוננו.
    הם לא האמינו בה', כי, חשבו שמשה לא יוכל להוציאם ממצריים.
    לאחר בקיעת ים סוף, בנ"י הביעו אמונה במשה ובה' ומודים להם על שהצילם מיד המצרים.
    לאחר הדברים האלה, לאחר בקיעת ים סוף מתי שבנ"י כבר האמינו בה' ובמשה, הם היו עוד הפעם בבעיה.
    הם שוב פעם התלוננו למשה, הפעם על משהו שונה.
    הם היו במחסור מזון, והם התלוננו למשה שאם כבר הוא הציל אותם, היה מבקש מה' לדאוג להם למחסורם.

    השבמחק
  22. אניטה מליכוב ז'117 בפברואר 2015 בשעה 2:31

    תשובה לבלוג-"אופיים של בנ"י"
    לדעתי, בני ישראל לא עברו תהליך של שינוי אמיתי בשמות י"ד משום שבתחילת הפרק בני ישראל מתלוננים למשה: "יא וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. יב הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר.
    זאת אומרת שהתלונות שלהם הן:
    1. אין קברים במצריים שלקחת אותנו למות במדבר?
    2. עדיף לנו להיות עבדים חיים במצרים, מאשר למות במדבר.
    בפסוקים 11-12 בני ישראל מביעים חוסר אמונה בה' מכיוון שמרגישים שהם הולכים למות במדבר לאחר יציאת מצריים.
    בפסוק 31 כתוב: וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ.
    כלומר, בני ישראל מפגינים כבוד כלפי ה' ומאמינים בו.
    בפרק ט"ז פסוקים 1-3 בני ישראל מתלוננים שוב פעם, והפעם על חוסר המזון.
    ב וַיִּלּוֹנוּ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, עַל-מֹשֶׁה וְעַל-אַהֲרֹן--בַּמִּדְבָּר. ג וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר, בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע: כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה, לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב.
    1.הלוואי וה' היה הורג אותנו במצרים מאשר למות במדבר מרעב.
    2.במצרים היה לנו שפע של מזון-בשר ולחם.
    3.הוצאם אותנו ממצרים כדי למות במדבר.
    מתלונות אלו אנו רואים שבני ישראל מביעים חוסר אמונה בה',ובנוסף כפיות טובה.
    בסוף פרק י"ד פ'ס 30-31 בני ישראל מפגישים כבוד ואמונה כלפי ה' ומשה. משום שראו את כוחו הגדול והעצום של ה' שניצח את המצרים.
    זאת אומרת, גם לאחר שה' מציל שוב בני ישראל מתלוננים וזה החטא שלהם.
    במקום להתלונן הם יכלו לבקש אוכל.
    ואלו הסיבות שלדעתי, אני חושבת שהשינוי לא משמעותי ,ומיוחד.




    השבמחק
  23. לדעתי בני ישראל לא עברו תהליך שינוי אמתי בפרק י"ד מכיוון, שבהתחלה כשאר כוח מיצרי רדף אחריהם והם חששו והביאו חוסר אמונה והתלוננו על כך, ציצות" לא היה מספיק קברים במצרים שהוצאת אותנו למות במידבר? " אחרי מעבר ים סוף בני ישראל ראו את תבוסת המצרים והתחילו להאמין . אבל כשנהיה קצת קשה בני ישראל התחילו לפחד וחזרו להתלונן ועם הזיכרון הקצר והכפוי טוב שלהם הם שככו את ניצחון אלוהים על המצרים ואיך שאלוהים הציל אותם . ולכן לדעתי בני ישראל לא עברו תהליך שיוני אמתי

    השבמחק
  24. בנ"י לדעתי באמת עוברים שינוי מפני שהם מתחילים לאט לאט באמת להאמין בה' באמונה שלמה
    ב"ני התחלה מתלוננים למשה למה ככה ולמה ככה ואם בכלל הה' הזה שלו קיים ולמה הוא לא עוזר
    להם שהם זקוקים לו ,ב"ני מפקפקים בה' וה' מוכיח להם שטעו ושהוא אכן קיים , ה' מוכיח להם את כוחות ומציל אותם מפרעה וחיילו ומטביע אותם בים סוף ואתם מציל וב"ני ישראל האמינו אמונה שלמה בו אך זה לא עזר הרי אחרי שהם הלכו קצת במדבר הם המשיכו להתלונן לה' והוא מוכיח להם שוב שהוא תמיד איתם ועוזר להם ונותן להם ה כל כמו ילדים בשבילו וה' הצליח לשכנע אותם שהוא קיים הם ביקשו ממנו אוכל והתפללו וה' הקשיב להם ונתן להם עוד אוכל.

    השבמחק
  25. יפית שמאילוב ז-117 בפברואר 2015 בשעה 2:32

    "אופייה של בני ישראל"
    לדעתי בני ישראל לא עוברים שינוי אמיתי. בגלל שהם טענו טענות בפרק י"ד ואחר כך הפסיקו להתלונן,
    ובפרק ט"ז הם התחילו שוב.
    בפרק י"ד הם אמרו שמשה ואהרון סגרו עליהם במדבר בשביל להמיתם.
    "יֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם."
    בפרק ט"ז הם טוענים שהיה עדיף להם למות עם האוכל בעבדות במצריים, מאשר למות ברעב במדבר. "ויאמרו אליהם בני ישראל מי יתן מותנו ביד ה' בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשבע כי הוצאתם אותנו אל המדבר להמית את כל הקהל הזה ברעב".

    השבמחק
  26. לדעתי בנ"י עברו שינוי אמיתי מיכוון שה' שיחרר אותם ממצרים שיהיה להם יותר טוב לחיות ולא יעבדו בשביל פרעה בפרך .
    אך בני ישראל מתלוננים למשה ואהרון שרוצים לחזור למצרים ואומרים:" הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם, לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר: מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ, לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. יב הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר, אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר, חֲדַל מִמֶּנּוּ, וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם: כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם, מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר."
    בנ"י ממשיכים להתלונן ואומרים למשה ואהרון:" וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר, בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע: כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה, לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב."
    פרעה וסוסיו רדפו אחרי בנ"י אך משה נטה יד וחצה את הים לשניים ובנ"י הלכו בשביל יבש עד סוף הים, פרעה וסוסיו טבעו בים.
    (אופק לנקרי ז1)

    השבמחק
  27. בני ישראל עברו שינוי חלקי במהלך פרק י"ד ופרק ט"ז לדעתי, ולהלן נימוקי:
    ראשית, בני ישראל בתחילת הדרך כל הזמן התלוננו אל משה וה' על כך שצו להמיתם במדבר, והם מעדיפים להישאר במצרים ולהיות עבדים, וגם על כך שאין קברים במדבר ושהם לקחו את בני ישראל למדבר רק בשביל להרוג אותם.
    "וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר" (פרק י"ד פסוק י"א-י"ב)
    בסוף פרק י"ד בני ישראל מאמינים למשה ולה' וחוזרים בם, הם האמינו למשה ולה' מכיוון שהם ראו את כוחם בכך שהם הטביעו את המצרים מול עיניהם.

    שנית, בהמשך הדרך שזהו כבר פרק ט"ז בני ישראל שוב מתלוננים על כך שהם רעבים ושאין להם אוכל ומים, ושהם היו מעדיפים להשאר במצרים מכיוון ששם היה להם אוכל.
    "וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִי-יִתֵּן מוּתֵנוּ בְיַד-יְהוָה בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשִׁבְתֵּנוּ עַל-סִיר הַבָּשָׂר, בְּאָכְלֵנוּ לֶחֶם לָשֹׂבַע: כִּי-הוֹצֵאתֶם אֹתָנוּ אֶל-הַמִּדְבָּר הַזֶּה, לְהָמִית אֶת-כָּל-הַקָּהָל הַזֶּה בָּרָעָב" (פרק ט"ז פסוק א")

    השבמחק
  28. מיתר בן חמו ז-117 בפברואר 2015 בשעה 2:38

    לדעתי בני ישראל עברו תהליך שינוי חלקי מכיוון :
    נימוק 1: ראינו שה' הוציא את בני ישראל ממצרים, הוציא אותם מעבדות מצרים, למדבר. בני ישראל מתלוננים למשה שהם הולכים למות במדבר על ידי המצרים הרודפים אחריהם תלונותיהם הם :
    אין קברים במצרים שלקחת אותנו למות במדבר? עדיף לנו להיות עבדים חיים במצרים, מאשר למות במדבר.
    בשל תלונותיהם של בני ישראל משה מגיב להם שהם לא צריכים לעשות שום דבר ושה' "ילחם" במקומם .
    נימוק 2 : לפני שמשה ביקע את ים סוף, בני ישראל פחדו מהמצרים שהיו מאחוריהם לא האמינו שה' איתם ושהוא באמת יבקע את הים לשניים וכאשר ה' ומשה ביקעו את הים לשניים בני ישראל כיבדו והביעו אמונה כלפי ה' ומשה "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ." (שמות פרק י"ד פס לא)
    נימוק 3: בפרק ט"ז בני ישראל מתלוננים למשה שאין להם מזון במצרים ותלונותיהם הם: הלוואי וה' היה הורג אותנו במצרים מאשר למות במדבר מרעב במצרים היה למו שפע של מזון- לחם ובשר אתם (משה ואהרון) הוצאתם אותנו ממצרים בשביל למות ברעב
    התלונות האלה מביעות חוסר אמונה וכפיות טובה כלפי ה' ומשה
    תגובת משה ואהרון היא שבני ישראל פשוט יכלו לבקש ממשה מזון במקום להתלונן

    השבמחק
  29. דניאל לוינסון ז117 בפברואר 2015 בשעה 2:38

    תשובה :
    בנ"י עוברים תהליך של שינויי מכיוון הם יוצאים ממצרים לארץ כנען שזה שינוי וגם שבנ"י התלוננו לה' שזה אי המונה בה' ואחר כך הם האמינו בה' וגם לא יהרגו יותר את הבנים שנולדו כי הם יהיו בארץ שלהם כי במצרים הרגו ילדים בנים שרק נולדו ובארץ ובמצרים הם היו עבדים ועכשיו הם חופשיים ליפני זה בנ"י לא ידעו מזה ה' ועכשיו
    הם יודעים מזה ה' עכשיו הם צריכים רק להאמין בה' וה' יעשה הכל
    משבנ"י מבקשים .

    השבמחק
  30. אני חושבת שבני ישראל עברו תהליך של שינוי אמיתי כיוון שבפסוקים יא' ו-יב' כתוב:
    "וַיֹּאמְרוּ אֶל-מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין-קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה-זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָיִם. הֲלֹא-זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת-מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת-מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר."
    לפי פסוקים אלה ניתן להבין שבני ישראל חרדים, אבל בפסוק לא' כתוב:
    "וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת-הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוָה בְּמִצְרַיִם וַיִּירְאוּ הָעָם אֶת-יְהוָה וַיַּאֲמִינוּ בַּיהוָה וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ."
    לפי הכתוב בני ישראל חזרו בהם כיוון שראו את יכולותיו של ה'. ואפילו עם הם התלוננו שוב זה מחרדה ודאגה לבריאותם כיוון שהם במדבר ואין להם אוכל אבל הם הכירו ביכולות של ה' ועברו שינוי אמיתי.

    השבמחק
  31. לדעתי בני ישראל לא עברו תהליך של שינוי אמיתי בפרק י"ד :
    בגלל שהם מתחילים להאמין בה' ונותנים בו אמון בסוף פרק י"ד ואולם כשמתחיל פרק ט"ז הם שוב מתלוננים על מחסור במזון.
    פרק י"ד- "וירא ישראל את היד הגדולה אשר עשה ה' שמצרים ויראו העם את ה' ויאמינו בה' ומשה עבדו." בפסוק זה מסופר על השינוי שבני ישראל מתחילים להאמין בה' ובמשה ונותנים לו כבוד לעומת פרק ט"ז -"ויאמרו אלהם בני ישראל מי יתן מותנו ביד ה' בארץ מצרים בשבתנו על סיר הבשר באכלנו לחם לשבע כי הוצאתם אותנו אל המדבר הזה להמית את כל הקהל הזה ברעב." שבו הם מתלוננים על המחסור במזון ושבמצרים היה להם שפע של לחם ובשר ומלונת אלו ניתן להבין שבני ישראל הם חסרי אמונה וחסרי סבלנות.

    השבמחק
  32. יאן דודקביץ' ז'119 בפברואר 2015 בשעה 7:16

    לדעתי ב"י לא עברו תהליך של שינוי כי הם התלוננו) בפרק י"ד) והביאו חוסר אמונה ו בסוף ה' הציל אותם , ולאחר זמן (בפרק ט"ז) הם מתלוננים שוב ואוד פעם מביאים חוסר אמונה זה אומר שהם לא אברו שום תהליך שינוי כי אם הם היו עוברים תהליך הם לא היו מתלוננים כי ראו את כוחו של ה'.

    השבמחק
  33. לדעתי בני ישראל עברו שינוי חלקי מכיוון שהם בהתחלה זלזלו ואחר-כך קיבלו שוב מה שרצו ואחר כך עוד פעם זילזלו.אני חושבת שהם מזלזלים בכוחות של ה' ,והם לא מאמינים שהוא שומר עליהם ומגן עליהם.הם פשוט כל פעם מזלזלים בעזרה שלו.ועד שהם לא רואים בעיניים את המעשים של ה' הם פשוט לא מאמינים בכוחות שלו.במקום להיתלונן אפשר פשוט לבקש וה' יתן.הם פעם מאמינים ופעם לא.הם מתחילים להאמין שהם רואים את כל הניסים של ה' , ומתי שהם מתחילים להתלונן הם שוכחים מה ה' עשה בעבר.כל פעם שה' עושה בשבילם משהו הם שוחכים אחרי זמן מה..והם לא מעריכים מה שה' עושה ועשה בשבילים.לדעתי מי שמאמין בה' לא מאמין פעם אחת ושוכח . אני חושבת שבני ישראל אמורים כבר להאמין בה' בגלל כל מה שעשה בשבילם ולא עזב אותם ביידים של פרעה .אם ה' לא היה דואג לבני ישראל אז הוא לא היה משחרר אותם ומחזק את לב פרעה נגד בני ישראל.

    השבמחק
  34. לדעתי אופיים של בני ישראל לא עבר תהליך של שינוי אמיתי מכיוון שרואים בפרק ט'ז פסוק 11-12 בני ישראל מתלוננים למשה פעמיים:
    1. אין קברים במצריים שלקחת אותנו למות במדבר?
    2. עדיף לנו להיות עבדים חיים במצרים, מאשר למות במדבר.
    מפסוקים אלו ניתן לראות שבני ישראל הם חסרי אמונה ו
    וגם רואים שבני ישראל מתלוננים על כך שאין להם אוכל והם בכלל לא בקשו מה' אוכל.

    השבמחק
  35. לפי דעתי בני ישראל עברו שינוי חלקי מכיוון שבהתחלה הם לא האמינו בה' למרות כל מה שעשה בשבילם. אבל בפרק ט''ז הם האמינו בו.
    לפי דעתי זו כפיות טובה בגלל כל מה שה' עשה בישבילם הם לא האמינו ורק אחרי זה הם נתנו בו אמון

    השבמחק
  36. לידור צאולקר ז'15 במאי 2015 בשעה 5:33

    לדעתי בני ישראל עוברים שינוי בגלל שהם מהתחלה לא ידעו מה הם רוצים הם הון נגד משה ומעכשיו בסוף הם בני ישראל עברו את השינוי היה להם קשה מהתחלה והם הון צריכים לקחת יוזמה ולהבין את משה ובמצרים הקשים הם התלוננו הרבה שה' לא יעזור להם וישאיר אותם למות במדבר וה' לא סתם הוציא אותם ה' הוציא אותם ממצרים להיות להם לאלוהים הם מעדיפים למות במצרים מאשר במדבר וזה אומר שבני אדם נוטים להגי במלא טוב בשל שאם לא רואים דברים בני אדם לא מאמינים הראייה מעידה על אמון אמת שזה מותו בני ישראל במשב הזמן ראי שה' לא שיקר והם עברו שינוי
    ציטוטים:
    1.פרק יד' הם טוענים שהיה טוב להם למות במצרים מאשר במדבר
    2.לקחתה אותנו למות במדבר מה זאת עשתה לנו להוציאהנו ממצרים

    השבמחק
  37. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  38. לפי ספר שמות פרק י"ד
    בנ"י עברו שינו לפי דעתי כי בתחילה הם לא האמינו בה' כי לא ראו מה הוא עושה, הם התלוננו הרבה (הם העדיפו למות במצריים ולא במדבר)
    ולאחר מכן שהם ראו את מה שהוא עשה (הוציא אותם ממצריים, ופתח להם את ים סוף כאשר המצרים רדפו אחריהם) הם התחילו להאמין בה' כי הם ראו את זה.
    אך הם עדיין לא הפסיקו להתלונן.

    השבמחק
  39. בנ''י עברו תהליך שינוי חלקי מפני שראינו בפרק יד פס' 11-12 שהם מתנהגים בזילזול גלפי ה' ומשה. אופיים של בנ''י מציג כפיות טובה וחוסר אמונה בה' משה אומר לעם בפ' יג ''אל תפחדו כי ה' יצילנו מפני המצרים''-ה' ילחם למענכם. בסוף פרק יד בנ''י שמחו שה' מפני ניצח את המצרים והפגינו כלפיו אמונה ונאמנות. אבל בפרק טז הם שוב מפגינים שוב חוסר אמונה כלפי ה' הפעם כי אין להם מה לאכול

    השבמחק
  40. כן בני ישראל עברו שינוי כי הם התחילו להאמין יותר באלוהים מפעם.

    השבמחק