יום רביעי, 14 בדצמבר 2011

דמותו של משה

לתלמידיי שלום,
בשיעורים הקודמים, הבחנו כי דמותו של משה מורכבת. בשיעור זה נמשיך להעמיק בדמותו של משה ונלמד על התאמתו להנהגת בנ"י.

משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים.האם לדעתכם משה ראוי להנהגה לאור סרובו לבקשות השליחות? נמקו את תשובתכם.
כתבו פסקה בת שבע שורות לפחות, הקפידו על ניסוח תקין, השתדלו לבסס תשובותיכם מהמקרא.
עבודה נעימה,
גאה בכם,
אורן.

42 תגובות:

  1. המורה אורן ז' 119 בדצמבר 2013 בשעה 2:40

    שלום לתלמידיי היקרים, ובהצלחה.

    השבמחק
  2. לתלמידיי היקרים שלום ובהצלחה!

    השבמחק
  3. בהצלחה!

    השבמחק
  4. הי או הי או אויה

    השבמחק
  5. אני חושב שמשה לא מתאים להיות מנהיג מפני שמנהיג צריך ביטחון עצמי ומשה לא יודע
    ציטוט: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה."
    מנהיג צריך לדעת איך לדבר עם קהל ומשה לא יודע ציטוט:"וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי." למרות זאת למשה הצליח להוציא את בנ"י ממצרים עם הרבה עזרה מ- הקב"ה ( הקדוש ברוך הוא) לדעתי למשה היו חסרות הרבה יכולות

    השבמחק
  6. לפי דעתי משה ראוי להנהגת בנ"י גם לאחר חמשת סרוביו מכיוון :
    1. כאשר ה' בוחר במישהו חייבת להיות לו סיבה טובה ויכולת הנהגה.
    2.כמו הרבה אנשים שנבחרו להנהגת עם או קבוצה גדולה של אנשים גם משה היה רועה צאן וזה מציג את יכולות ההנגה וכיצד הוא מוביל את אותה קבוצה או עם.
    3.משה מתייצג כבן אדם צנוע וכלא שווה ערך כמו כולם וזו תכונה המתאימה למנהיג(צניעות)

    השבמחק
  7. לפי דעתי משה כן יכול להיות מנהיג:
    1)למרות סירוביו לשליחות, משה עשה זאת רק כי לא האמין שיכול לבצע את השליחות, הוא חשב שהוא לא מספיק טוב רק שהוא לא ידע למה הוא מסוגל, כי למרות כול מגרעותיו בכול זאת בסוף הוא הוציא את בני ישראל ממצרים.
    2)בזכות יהוה שהטיל אימתו על פרעה .
    3)וזה שמשה ידע להקשיב לו נכון בצאתם ממצרים.
    לפחות עד שהגיעו העם ומשה לאבן המים שם משה לא הקשיב לאלוהים ושבר אותה.
    4)ראינו בהמשך אצל משה שגם ידע להוביל קבוצה בצורה נכונה.
    ולמרות כול המגרעות שלו בגופו העם לא שפט אותו לפי זה.
    ולמרות שעשה טעות אחת ויחידה בהמשך דרכו ידע הוא להנהיג נכון.

    השבמחק
  8. לפי דעתי למשה מתאים להיות מנהיג מכוון שבפסוקים 11-22 אפשר לראות את משה מטפל בשלושה סכסוכים אולם לא כולם נפתרו בחכמה רבה. עם זאת כשמשה בורח למדיין האו מסרב להצעותיו ומשה מסרב ומצטנע פעם אחר פעם "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל-פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת-עַמִּי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם." וה' מחזק את משה ואומר לו שהוא יהיה אתו ויגן עליו ומשה עדיין מסרב מה שמעיד ועל חוסר ביטחון עצמי משה גם מראה צד אמיץ כשהוא מציל את ליראות איך משה פותר שלושה סכסוכים שונים אולם לא כולם נפתרו בנות כהן מדיין לסיכום משה מראה כמה צדדים ותכונות והוא מוכיח שהוא עקשן אמיץ צנוע וחסר ביטחון אבל עם הזמן הוא משתנה מחזק את הביטחון העצמי שלו .

    השבמחק
  9. ניקול קלימוביצקי16 בינואר 2014 בשעה 2:38

    לדעתי ,
    משה אינו ראוי להנהגה ולכך כמה סיבות :
    הראשונה , משה מביע חוסר אמונה בטענתו בשלב השלישי בשכנוע .
    השנייה , משה הוא לא איש של דיבורים , לכך שני הסברים: אין לו יכולת דיבור ושכנוע ולדעת פרשנים אחדים הוא בכלל מגמגם .
    והשלישית , משה אינו מעוניין לבצע את השליחות .
    ובנוסף , משה הורג איש מצרי בסכסוך הראשון ללא מידע למה שקרה .
    כלומר משה הוא לוקח את החוק לידיים ורוצח אך לעומת זאת משה אמיץ , אוהב לעזור לאדם חלש הנתון במצוקה , יוזמתי , בעל כושר מנהיגות , מעוניין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום .
    ניתן להבחין כי מצד אחד משה מתאים להנהגה , אך מצד שני משה אינו ראוי להנהגה , דמותו מורכבת וזה מה שהופך אותו לאנושי .

    השבמחק
  10. לדעתי משה לא ראוי להנהגה מכיוון שה" מטיל עליו שליחות חמש פעמים, אך הוא מסרב וניתן למצוא בסירוביו שמשה מביע חוסר אמונה לה" והוא חסר ביטחון ובכלל לא מעונין לתפקיד הזה, משה טען חמישה טענות ואומר מי אני שיוציא את בני ישראל ממצרים וידבר עם פרעה ואומר לה" מה אני יגיד לבני ישראל שאלוהי האבות שלח אותי ויגידו לי מה שמו, משה טוען שהוא לא איש של דיבורים ואין לא יכולת שכנוע וכי משה לא מאמין בעצמו, ומשה אומר לה" שהעם לא יאמין לו שה" נגלה אליו , בנוסף לכך משה בסכסוך הראשון ראה איש מצרי מכה איש עברי הוא הסתכל לכול הכיוונים וראה שאין אנשים מצרים והרג את המצרי ועבר על החוק ואם הוא ינהיג את עם ישראל גם עם ישראל ירצח ויעבור על החוק...

    השבמחק
  11. לדעתי משה ראוי להנהגת בני ישראל לאחר חמשת סירוביו של משה, מפני ש ה' לא בוחר סתם מנהיגים וזה מראה שיש למשה יכולת הנהגה ,יש למשה את כל התכונות כדאי להיות מנהיג ואחד מן התכונות החשובים הוא צניעות ואצל משה תכונה זאת בולטת , משה היה גם רועה צאן ורעה צאן מוביל עדר פרות או סוג אחר של חיות וזאת חלק מהדברים שמנהיג צריך לדעת לעשות (להוביל). 1.הטענה הראשונה היא : משה מסרב לשליחות ה' בטענה כי מי הוא שיוציא את בני ישראל ממצרים וידבר עם פרעה דברי משה מביעים חוסר ביטחון וחוסר יכולת . תגובת ה' : ה' אומר למשה שהוא יהיה אתו, יעזור לו ואף נותן לו אות (סימן). בני ישראל יקבלו את התורה שיצאו ממצרים על ההר הזה 2.טענה שנייה: משה אומר ל ה' מה אענה לבני ישראל אם אגיד להם שאלוהי האבות שלך אותי והם ישאלו מה שמו. תגובת ה': תאמר שהאל הנצחי שלך אותך . יזכרו אותי לדורות כאלוהי האבות
    3.טענה שלישית: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה. וַיֹּאמֶר אֵלָיו יְהוָה מזה (מַה-זֶּה) בְיָדֶךָ וַיֹּאמֶר מַטֶּה. וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ וַיָּנָס מֹשֶׁה מִפָּנָיו. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה שְׁלַח יָדְךָ וֶאֱחֹז בִּזְנָבוֹ וַיִּשְׁלַח יָדוֹ וַיַּחֲזֶק בּוֹ וַיְהִי לְמַטֶּה בְּכַפּוֹ. לְמַעַן יַאֲמִינוּ כִּי-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתָם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב. וַיֹּאמֶר יְהוָה לוֹ עוֹד הָבֵא-נָא יָדְךָ בְּחֵיקֶךָ וַיָּבֵא יָדוֹ בְּחֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ וְהִנֵּה יָדוֹ מְצֹרַעַת כַּשָּׁלֶג. וַיֹּאמֶר הָשֵׁב יָדְךָ אֶל-חֵיקֶךָ וַיָּשֶׁב יָדוֹ אֶל-חֵיקוֹ וַיּוֹצִאָהּ מֵחֵיקוֹ וְהִנֵּה-שָׁבָה כִּבְשָׂרוֹ. וְהָיָה אִם-לֹא יַאֲמִינוּ לָךְ וְלֹא יִשְׁמְעוּ לְקֹל הָאֹת הָרִאשׁוֹן וְהֶאֱמִינוּ לְקֹל הָאֹת הָאַחֲרוֹן. וְהָיָה אִם-לֹא יַאֲמִינוּ גַּם לִשְׁנֵי הָאֹתוֹת הָאֵלֶּה וְלֹא יִשְׁמְעוּן לְקֹלֶךָ וְלָקַחְתָּ מִמֵּימֵי הַיְאֹר וְשָׁפַכְתָּ הַיַּבָּשָׁה וְהָיוּ הַמַּיִם אֲשֶׁר תִּקַּח מִן-הַיְאֹר וְהָיוּ לְדָם בַּיַּבָּשֶׁת 4.טענה רביעית: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. וַיֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי יְהוָה. וְעַתָּה לֵךְ וְאָנֹכִי אֶהְיֶה עִם-פִּיךָ וְהוֹרֵיתִיךָ אֲשֶׁר תְּדַבֵּר". 5.טענה חמישית: משה מבקש מה' שישלח מישהו אחר כי איננו מעוניין בשליחות. ה' מגיב בכעס ואומר למשה שאהרון אחיו יהיה הדובר ומשה יהיה המנהיג. ה' יהיה עם שניהם ויעזור.

    השבמחק
  12. דניאל אזולאי ז116 בינואר 2014 בשעה 2:39

    1)לדעתי, משה לא ראוי להנהגה מכיוון שמי שרוצה להיות ראוי להנהגה צריך להיות בן אדם עם ביטחון ויכולת ומשה לא היה כזה. שלב ראשון בשכנוע: משה אומר "מי אני שיוצאי את בני ישראל ממצרים וידבר עם פרעה". ה' בתגובה אומר לו בני ישראל יקבלו את התורה על ההר הזה. שלב שני בשכנוע: מה אענה לבני ישראל עם אומר להם אלוהי האבות שלח אותי וישאלו מה שמך? וה' עונה לו תגיד שאל נצחי שלח אותך. שלב שלישי בשכנוע: משה מביעה חוסר אמונה בטענתו. ה' נותן למשה שלושה סימנים. א) זורק את המטה והופך לנחש
    ב) מחלת עור
    ג) לקיחת מים מהיאור והפיכתה ליבשה ודמה
    שלב רביעי בשכנוע: משה אומר שהוא לא איש של דיבורים. אין לו יכולת של דיבור ושכנוע. משה מגמגם. וגם בשלב החמישי הוא מתחמק מהשליחות.

    השבמחק
  13. לדעתי משה ראוי להנהגה
    משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים
    משה חושב שאם העם שלו לא הקשיב לו אז למה שפרעה יקשיב לו משה צודק הוא רואה צעד אחד
    קדימה הרי הוא גם כבד פה ומעשה זה מראה על צניעות.

    בסכסוך הראשון משה רואה איש מצרי מכה איש עברי, ומשה הורג את המצרי.
    משה עוזר לבן עם שלו.
    בסכסוך השני משה רואה שני עברים רבים, משה מעמיד את הרשע על טעותו למה תכה רעך?
    בסכסוך זה משה אומר לרשע למה תכה רעך והוא מסביר לו את הטעות התנהגות זו ראויה למנהיגות.
    בסכסוך השלישי משה מושיע את בנות כהן מדין מפני הרועים, שואב עבורן מים ומשקה להן את הצאן. מעשה זה מראה על מנהיגות.
    לאור כל הנימוקים שהצגתי לדעתי משה ראוי להנהגה!

    השבמחק
  14. דמותו של משה המשתקפת מהסיפור לדעתי היא דמות מורכת ובעלת כמה צדדים. בהיבט הראשוני אפשר לומר ישירות כי משה אינו ראוי להנהגה, לאור כל סירוביו לבקשת השליחות של ה'. התחושה הראשונית היא שמשה בעצם מנסה בכל דרך למצוא "תירוצים" מדוע הוא לא יכול להנהיג את העם וניתן לראות זאת בסירוביו לשליחות ה'. נראה כי משה הינו חסר ביטחון ואדם שלוקח את החוק לידיים ורוצח בדם קר- ומנהיג אינו יכול להפר חוקים ולהתנהג בצורה כזו, אלא חייב לשמש דוגמה לעם. סירוביו של משה לשליחות ה' היו רבים, לדוגמה:
    • משה מסרב לשליחות ה' בטענה כי מי הוא שיוצא את בני ישראל ממצרים וידבר אל פרעה.
    • משה אומר לה' מה אענה לבני ישראל כשישאלו אותי מהו שמו של אלוהי האבות?
    • משה טוען שהעם לא יאמין שה' נגלה אליו.
    • משה טוען שהוא אינו איש של דיבורים.
    סירובים אלו מעידים על אדם, לא כריזמטי, ללא אמונה, אדם שאינו יכול להוביל ולהנהיג עם, אדם שמנסה להתחמק מאחריות בכל דרך אפשרית ולכן נראה כי משה אינו מתאים להנהגת העם. אך, אם ננסה להתעמק ולחשוב מדוע סרב משה, לה'? מה הביא אותו לסירובים אלו, להססנות הבלתי מובנת, להתחמקות ולחוסר הביטחון? ניתן להבין כי משה היה אדם ענב וצנוע שבעצם לא האמין בעצמו וביכולת שלו, המעיט בערכו וכנראה שלא האמין שה' בחר בו, עד כדי ניסיון שלו להסיט את ה' מבחירה זו. בעייני הסירובים יכולים להצביע דווקא על אדם שמאוד מתאים להנהגה, ואינו שם עצמו "מלך כל יכול" אלא דווקא רואה עצמו כחלק שווה מהעם. ניתן לראות כי משה, דואג לעם ולא עושה רק לשלו, מבלי להיות מנהיג הוא עוזר מתוך טוב ליבו וממקום אמיתי מבלי לצפות לתמורה כלל. לדוגמה:
    • עוזר לשני עברים שמתווכחים ופותר להם את הסכסוך בעזרת הידברות.
    • עוזר לבנות כהן מידן בכך שמושיע אותן מידי הרועים.
    לסיכום, ניתן לפרש את דמותו של משה מכמה הבטים- ראוי להנהגה או שאינו ראוי להנהגה וזאת בעצם על פי ראיה אישית של כל אדם ואדם.

    השבמחק
  15. מאור שִימָנְסְקִי16 בינואר 2014 בשעה 2:39

    מצד אחד לדעתי משה לא ראוי להנהגה.
    מפני שהיה כתוב בתורה שאסור להרוג וכשמשה ראה את המצרי מכה אחד מבני ישראל אז הוא הרג את אותו מצרי ו כבר אותו בחול כדי שאף מצרי אחר או פשוט מישהו אחר יראה אותו. וגם, איך משה היה יכול לסרב לה'...
    וגם הוא בהתחלה אמר שהוא לא יכול להוציא את העם ממצרים ושהוא לא יכול לדבר עם פרעה. וגם בגלל שמה חסר בטחון, שהוא גם חסר אמונה ושהוא בכלל לא מעונין בתפקיד. מצד שני משה כן ראוי להנהגה.
    מפני שלמשה יש יכולת מנהיגות, הוא מוכן להסתכן בשביל העם, הוא יודע לאיזה קשיים הוא הולך וגם הוא יודע מה הוא הולך לפגוש בדרכו.

    השבמחק
  16. לפי דעתי משה אינו ראוי להנהגה מכיוון שהוא סירב לה" חמש פעמים ובפעם הראשונה שהוא מסרב הוא אומר שהוא לא מתאים לתפקיד הוא מפקפק בעצמו כשאומר מי אני שיוצא את בנ"י ממצרים ומי שלא מאמין בעצמו איך יצליח להנהיג את בנ"י לפי שמות ג 10-12
    משה גם טען שאם ישאלו אתו מי שלח אתו הוא לא ידע אך לקרוא לך וגם פה הוא לא מאמין בכוחות ה" שמות ג 13-15
    גם הפעם משה טעון שהוא קשה דיבור(לא טוב בדיבורים) ולכן לא יוכל לשכנע את העם ואת פרעה ה" בטענה עונה לו שהוא יהיה אתו
    וכך זה ממשיך ולעומת זאת ה" לא סתם בוחר מישהו אלא מישהו עם יכולת הנהגה ועם יכולת להוביל את העם כמו משה שהיה רועה צאן ומי שרועה צאן יכול לרעות את העם ולהנהיג אתו ומצד שני גם משה בא עם טענות נכונות. לכן אני מצדד לשני הצדדים בנושא הנהגת בנ"י

    השבמחק
  17. אני חושב שמשה לא ראוי להנהגה מכיוון שאם הוא מסרב 5 פעמים אז זה אומר שהוא מפחד וחסר ביטחון ולא לוקח אחריות. גם שה' אומר לו שהוא יהיה איתו ויעזור לו ומנחה אותו מה לעשות ועדיין משה חסר ביטחון ומנסה לתרץ לה' למה הוא לא צריך ללכת ולהושיע לבנ"י ולכן דעתי משה לא צריך להנהיג כי מנהיג צריך להיות עם ביטחון אחריות ובלי פחד. אז סך הכל משה לא צריך להנהיג את בני ישראל.
    מצד שני יש במשה תכונות שמתאימות למנהיג.
    משה עוזר לאנשים שהם בצרה כגון פעם אחת שמשה עוזר ל3 הנשים בבאר שמסלקים אותם אז הוא לוקח בשבילן מים ומשקה את הצאן שלהן.

    השבמחק
  18. שטמברג דוד ז/116 בינואר 2014 בשעה 2:39

    ידוע לנו שמשה מסרב חמש פעמים לשליחות של ה'.
    לפי דעתי מצד אחד הוא כן מתאים להנהגה ומצד שני הוא אינו ראוי להנהגה. להלן נימוקי בעד שמושה ראוי להנהגה:
    ראשית, הוא עזר לאיש מעמו שהוכה על ידי מצרי, כלומר עוזר ללבני עמו.
    שנית, הוא עזר לבנות מדין ואת הצאן שלהן מפני הרועים אשר הם תקפו.
    בנוסף לכך הוא יכול להפריד סכסוכים בין בני עמו, לפי הסכסוך השני הוא ראה שני אנשים מבני עמו באמצה סכסוך ואז הוא רצה לדעת מה קרה.
    לעומת זאת, הוא אינו ראוי להנהגת ה' ולהלן נימוקי:
    ראשית, הוא היכה איש מיצרי עד מותו, משה היה יכול לדבר עם האיש הזה כיוון שהוא הנסיך של פרעה והמצרי לא היה יכול להכות את משה.
    שנית, הוא בורח למדין מרוב פחד אז אפשר להגיד שהוא פחדן.
    בנוסף לכך הוא מסרב לה' בשליחותו חמש פעמים אז אפשר לומר שהוא פחדן מידי מכדי לשחרר את בני עמו ממצרים.
    לסיכום, אני רוצה לומר שמשה יכול להיות מנהיג של עם ישראל אבל, הוא יכול להיות מנהיג מושלם.

    השבמחק
  19. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  20. אופיר אלפסי ז116 בינואר 2014 בשעה 2:39

    משה רבינו הוא דמות מורכבת, מצד אחד אנו שואלים האם משה מתאים להנהגה? בנוסף אנו שואלים האם משה מתאים להנהגה בשל סירובו לשליחות ובשל סכסוכיו? ולהלן נימוקיי:
    עפ"י הסירוב הראשון לשליחות משה , מסופר במקרא כי משה מסרב לשליחות ואומר: מי אנוכי כי אלך להציל את בני ישראל ויתעמת עם פרעה?, אני מסיקה כי משה לא יכול להתעמת עם פרעה בשל בעיית כובד הלשון שממנה סבל, ואין לו יכולת דיבור( רואים זאת בסירוב החמישי, אך רואים זאת גם בסירוב הראשון בטענה שלא יוכל להתעמת עם פרעה). וזו לא תכונה המתאימה למנהיג אך אני רואה גם צניעות וענווה שזה תכונה המתאימה למנהיג.
    עפ"י הסכסוך השני של משה רבינו ובו מסופר כי משה רואה איש עברי מכה איש עברי ומעמיד את העברי ה"רשע" על טעותו, וה"רשע" אומר למשה מי אתה שתגיד לי דבר זה הרי אתה טמנת בחול(הרגת) את האיש המצרי(כפי שרואים בסכסוך הראשון) ולאחר מכן משה בורח למדיין, עפ"י הסכסוך השני אני מסיקה כי משה רודף שלום ועוזר לחלש שזו תכונה טובה למנהיג אך מצד שני אני רואה כי משה הוא חסר ביטחון (בגלל בריחתו של משה למדיין) ובנוסף משה לא יודע לעמוד על שלו וזה תכונה שלא מתאימה למנהיג.
    לפיכך אני מבינה כי, משה רבנו הוא בחור ביישן, מגמגם אבל היה בו הרבה חוכמה, חוש צדק מפותח וגם אופי צנוע. אני חושבת כי למשה יש צדדים שמתאימים למנהיג (הקשר שבין מנהיגות ורעיית צאן במקרא ועוד כמה תכונות שרואים לפי הסכסוכים והסירובים). אבל יש בו צדדים ותכונות ומעשים שלא מתאימים למנהיג (רוצח, לא עומד על שלו-על פי הסכסוך השני ועוד כמה תכונות שלא מתאימות למנהיג).

    השבמחק
  21. לפי דעתי משה אינו ראוי להנהגה אך מצד שני מראה מנהיגות, אחריות ואכפתיות כלפי בני ישראל ולהלן נימוקי: משה מפגין אכפתיות ומרגיש אחריות כלשהי כלפי בני ישראל אף, שהוא לא מנהיגם. משה הורג מצרי על כך שהכה יהודי, בפעולה זו משה מפגין אחריות ואכפתיות. משה מתערב בריב שני היהודים ושואל את היהודי המכה מדוע הוא מכה את בן מעמו. משה בורח למדין ושם מגן על נשים מגברים שמנסים לגרשם מן הבאר ומשקה את צאנם, גם במעשה זה משה מפגין אכפתיות למרות שהן אינן מבני ישראל. לעומת זאת משה מסרב 5 פעמים לשליחות ה' ומוכיח שאני ראוי לשליחות: 1. משה מסרב בפעם הראשונה כי חושב שפרעה לא יקשיב לבקשתו ומרגיש כי מיהו שיפנה לפרעה, משה מפגין חוסר ביטחון וחוסר יכולת. בתגובה ה' אומר למשה אני פה לציידך הסר דאגה מליבך. (שמות ג', פסוקים יא-יב). 2.משה מסרב בפעם השנייה ואומר לה' מה אומר להם אם אגיד להם שאלוהי האבות שלח אותי הם יחשבו שאני מדבר דברי שקר וישאלו מה הוא שמו? ה' כתגובה אומר "אהיה אשר אהיה"- האל הנצחי. (שמות ג, פסוקים יג-טו). 3. משה מסרב בפעם השלישית וטוען שבני ישראל לא יאמינו שה' נגלה אליו, משה מפגין חוסר אמונה בטענתו בתגובה לכך ה' נותן לו 3 סימנים: *השלכת המטה והפיכתו לנחש. *הצמדת היד לחיק והפיכתה למצורעת. *לקיחת מים מהיאור, שפיכתם ליבשה והפיכתם לדם. (שמות ד, פסוקים א-ט). 4.משה טוען שהוא אינו איש של דיבורים ולכך שני נימוקים: *משה איננו אדם של דיבורים (איננו רטוריקן). *למשה יש בעיית דיבור משה הוא "כבד-פה וכבד לשון" בתגובה לכך ה' אומר שהוא זה שגורם לאדם לדבר, לשמוע ולראות והוא יהיה עמו וילמד אותו מה לומר. 5. משה פונה לה' בבקשה שישלח מישהו אחר כי איננו מעוניין בשליחות ה' מגיב בכעס ואומר למשה שאהרון אחיו יהיה הדובר ומשה המנהיג, וה' יהיה עם שניהם ויעזור להם (שמות ד, פסוקים יג-טז).

    השבמחק
  22. יוסף חיים חלבי ז'116 בינואר 2014 בשעה 2:40

    לפי דעתי משה כן ראוי להנהגת בני ישראל, ולאור נימוקי:
    למשה היו גם סיבות המתאימות לכל מנהיג המתחיל בדרכו כמנהיג
    שזה בא לידי ביטוי כשאומר שאינו יכול לדבר מול העם מפני שאינו יודע לבטא ולשכנע מספיק טוב כדי שהאמינו לו שהוא שליח ה'
    בנוסף הוא אומר שהוא מגמגם, במילים של משה: "אני כבד לשון" אך ה' אומר שהוא יהיה עמו ו"ידבר במקומו"(ה' היה "לשון" משה)
    אך גם יש את הצד הפחות טוב של משה בכך שהוא טוען בחוסר יאמין לו ומבחינת משה הוא שום דבר כדי להיות שליח ה' ובכך משה מביעה גם את צניעותו, אך ה' יודע תמיד מה הוא עושה כמו כל אבותינו שהיו מנהיגי ישראל, וגם היו באמת מתאימים כמו שה' אמר

    השבמחק
  23. יסמין סולצמן ז'116 בינואר 2014 בשעה 2:40

    משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים. לדעתי משה ראוי להנהגה, למרות סירוביו מכיוון, שבאמצעות סירוביו הוא ניסה לגלות דברים על עצמו, הוא היה ביקורתי כלפי עצמו והתנהגותו הייתה טבעית, כאדם המקבל על עצמו דבר חדש. סירובו הראשון נבע מחוסר ביטחון עצמי- "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל- הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" (שמות ג', 11), כלומר, משה טוען- מי אני שאוציא את בנ"י ממצרים? הוא אינו בטוח בעצמו.
    סירוביו, השני והשלישי היו קשורים לסירובו הרביעי- לדעתי משה ידע שמנהיג אמיתי צריך להיות בעל יכולת דיבור ושכנוע והוא האמין בה' וידע שהוא קיים, אך לא ידע כיצד להסביר את דברי ה' לבנ"י. בסירובו השני נאמר: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל- הָאֱלֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם" (שמות ג', 13). משה טוען- מה אענה לבנ"י, אם אגיד להם שאלוהי האבות שלח אותי והם ישאלו מה שמו? בסירובו השלישי נאמר: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה" (שמות ד',1). משה אומר לה' שבנ"י כלל וכלל לא יאמינו לו. בשני סירובים אלו משה, בעצם מביע פחד, הססנות והסיבה לכך היא סירובו הרביעי: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי" (שמות ד', 10). מפסוק זה ניתן להבין כי משה הוא אינו רטוריקן, קשה לו לשכנע ולהביע את עצמו והוא קשה דיבור, מגמגם.
    בסירובו החמישי משה מבקש להחליפו באדם אחר, לדעתי למעשה, הוא מצפה לאישור סופי לכך שה' באמת בחר בו כמנהיג לבנ"י והוא מבין זאת על פי מידת כעסו של ה'. ואכן, ה' כועס מאוד: "וַיִּחַר-אַף יְהוָה בְּמֹשֶׁה..."( שמות ד', 14). כל אותן התכונות שמשה הציג לפני ה', לפי השקפת עולמו אינן מתאימות למנהיג, אך לאחר שהשתכנע מתגובות ה' שנבחר להיות מנהיג, הוא לא נתן לבנ"י להרגיש באף אחת מהן ולדעתי זה הדבר החשוב ביותר במנהיג. לדעתי משה היה, בעצם מתווך בין ה' לבין בנ"י והוא היה צריך להוכיח להם שהוא ראוי להיות מנהיג, זאת באמצעות מעשיו הבאים.

    השבמחק
  24. אוראל גולדרינג ז'116 בינואר 2014 בשעה 2:40

    בשיעורים הקודמים למדנו שדמותו של משה מורכבת והאם משה מתאים להנהגה.
    לפי דעתי משה אינו מתאים להנהגה מכיוון שכבר שה' בא אליו משה לא מאמין בעצמו שהוא יכול להיות מנהיג הוא למעשה מוריד לעצמו את הביטחון העצמי , למשל הוא מסביר לה' שמי הוא שיוציא את בני ישראל ממצרים וילך לדבר עם פרעה , משה טוען גם שאינו איש של דיבורים (משה "כבד פה וכבד לשון" ,משה מגמגם). לאחר כל הויכוחים של משה וה' ה' אומר לו שהוא יעזור לו בכך שיתן לו שלוש אותות (א. השלכת המטה והפיכתו לנחש, ב. הצמדת היד לחיק והפיכתה למצורעת , ג. לקיחת מים מהיאור, שפיכתם ליבשה והפיכתם לדם).
    מצד שני למדנו על שלושת הסכסוכים בהם למדנו שמשה הוא אדם אמיץ, אוהב לעזור לאדם חלש הנתון במצוקה, יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעוניין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום אך מצד שני לוקח את החוק לידיים ורוצח.

    השבמחק
  25. אליאב פלאש ז'116 בינואר 2014 בשעה 2:40

    משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים.
    ראשית, לדעתי משה ראוי להיות מנהיג מכיוון שיש לו את התכונות הדרושות למנהיג כגון: אומץ, גבורה, טוב לב, עוזר לזולת וכדו'.
    בנוסף לדעתי טענותיו של משה כנגד אלוהים צודקות מכיוון שהוא פוחד וכבד לשון וביטחונו העצמי אינו תקין למנהיג.
    שנית, לדעתי משה אינו ראוי להיות מנהיג מכיוון שאין לו בטחון עצמי ושהוא כלל לא מעוניין בתפקיד אשר נתן לו אלוהים.
    והנה טענותיו של משה:
    1. בטענתו הראשונה של משה אלוהים מטיל על משה ללכת לפרעה ולבקש ממנו שיוציא את בני ישראל ממצרים כפי שנאמר: " וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל- הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם".

    2. בטענתו השנייה של משה, הוא חושש להגיד לבני ישראל שאלוהי האבות שלח אותו מכיוון שאינו יודע כיצד לענות להם אם ישאלו מה שמו. כפי שנאמר: " וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ-לִי מַה-שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם".

    3. בטענתו השלישית של משה, משה מפקפק באמונו של העם מתוך חשש שאלוהים לא נגלה אליו בטענה זו הוא מביע פחד וחשש מן העם כפי שנאמר: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא-יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא-נִרְאָה אֵלֶיךָ יְהוָה".

    4. בטענה הרביעית של משה, הוא טוען כי הוא לא איש של דיבורים מכיוון שהוא כבד פה וכבד לשון ומכיוון שאינו יודע לדבר ולשכנע. כפי שנאמר: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי".

    5. בטענה החמישית של משה, הוא מבקש מה' שישלח מישהו אחר כי הוא לא מעוניין בשליחות. כפי שאמר משה: " וַיֹּאמֶר בִּי אֲדֹנָי שְׁלַח-נָא בְּיַד-תִּשְׁלָח".

    אלוהים מסרב לכל טענותיו של משה ומוצא להם פתרונות מתאימים, נכונים וטובים!
    לסיכום אגמור בכך כי משה ראוי לתפקיד המנהיג למרות מגבלותיו אך עליו לשנות את אופיו השלילי כלפי רעיונות חדשים, להיפתח לעולם ולעזור לו.



    השבמחק
  26. עמית אבני ז1
    לדעתי, משה ראוי להנהגה משום שיש סיבה שאלוהים בחר בו להנהגת העם .
    אלוהים לא בוחר באנשים סתם, לכל דבר יש סיבה ויש גם לזכור כי "אכזריות ונסתרות דרכי האל "...
    כך אומרים גם יהודים וגם נוצרים עוד מהמאה ה 14 . אם משה לא היה ראוי להנהגת העם האם היה אלוהים בוחר בו? ככל הנראה לא בדיוק. אז אם אלוהים בחר בו, כנראה שזה הכי טוב בשבילנו . גם אם הוא סרב וחטא לבסוף הוא ביצע את השליחות ומה שטוב בעייני ה' אנחנו אמורים ללכת אחריו בעיניים עצומות , וכך היו צריכים גם בנ"י במצריים. אלוהים הצילו מהמוות כשהיה תינוק כנראה שעוד אז הוא ידע שמשה ינהיג את עמו ישראל.
    מנהיג גם כאשר אינו בטוח בדברים יֶפתח "עמוד שידרה" בשביל עמו ויקריב את עצמו למען שחרורם. מנהיג זקוק לחוש אכפתי כלפי סביבתו , משה בהחלט בעל תכונה כזו, כי היכה את השוטר המצרי כאשר ראה אותו פוגע בחסר הישע העברי, ולא התעלם מריב בין שני העבריים וגם הבריח את הבחורים שפגעו בבנות מדיין.

    לסיכום – לדעתי משה ראוי להנהגת העם מכמה סיבות:
    • משה בעל תכונה אכפתית.
    • משה הוא בחירת אלוהים לתפקיד .
    • וגם-משה הוא אדם נחוש.

    השבמחק
  27. לדעתי משה ראוי להנהיג בגלל, שמשה הוא מנהיג מלידה יש לו אופי מצוין והוא יודע להתמודד עים
    בעיות .ומצד שני הוא סירב לשליחות חמש פעמים בגלל שהוא לא רצה לדבר עים פרעה זה בגלל שאין לו יכולות דיבור\שכנוע ואים הוא ילך אז הוא יחזור בלי בשורות טובות. וגם אני חושב שמשה מאוד אמיץ,אוהב לעזור, יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעונין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום. משה אולי עשה מעשה רע אבל הוא הגן על חברו,
    ממצרי שכמעט הרג אותו אז משה הרג את המצרי לפני כדי להגן על העברי . זה תכונה של הנהגה. ומשה ממש אוהב להשכין שלום,
    פעם משה ראה שני עברים רבים והוא עצר אותם ושאל למה תכה חברך?. והוא ניסה להשכין שלום בינהם. לדעתי משה מנהיג גדול. רק בגלל שהוא לא מרגיש שהוא יצליח לשכנע את פרעה, רואים שהוא קצת מפחד אבל פרעה לא יקשיב לו החשש לא מזה החשש מזה שהשכנוע שלו בכלל לא משהו מיוחד קצת חוסר ביטחון שם, אבל עדין האומץ והאכפתיות שלו מכסות על זה כך הוא ינהיג את כולם לגדולה.

    השבמחק
  28. לדעתי, משה ראוי להנהגה.
    ולהלן נימוקיי, ראשית, משה אמיץ ועוזר לאדם חלש בזמן מצוקה, יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעוניין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום.
    אך לוקח את החוק לידיים ורוצח.
    מצד שני לשליחות ה', משה מסרב 5 פעמים. משה נראה מפוחד, צנוע ובלי ביטחון עצמי וטוען שהוא לא איש של דיבורים, ואומר לה' "מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם", ובנוסף הוא "כבד פה וכבד לשון". ה' בתגובה נותן לו הרגשה שהוא איתו ואומר לו שהוא יהיה איתו וכאות לכך הוא שולח את משה בהוצאת עם ישראל ממצרים ולאחר הוצאתם ממצרים הם יעבדו את אלוהים בהר זה. הוא בנוסף אומר לו שהוא זה שגורם לאדם לדבר , לשמוע ולראות והוא יהיה עם פיו של משה וילמד אותו מה לומר.
    לסיום, משה מפוחד ולא מאמין בעצמו , אך ה' נותן לו הרגשה שהוא איתו ומאמין בו ובוחר דווקא בו להיות מנהיג ולפי כך משה ראוי להנהגת עם ישראל.

    השבמחק
  29. שטמברג דוד ז/116 בינואר 2014 בשעה 2:41

    ידוע לנו שמשה מסרב חמש פעמים לשליחות של ה'.
    לפי דעתי מצד אחד הוא כן מתאים להנהגה ומצד שני הוא אינו ראוי להנהגה. להלן נימוקי בעד שמושה ראוי להנהגה:
    ראשית, הוא עזר לאיש מעמו שהוכה על ידי מצרי, כלומר עוזר ללבני עמו.
    שנית, הוא עזר לבנות מדין ואת הצאן שלהן מפני הרועים אשר הם תקפו.
    בנוסף לכך הוא יכול להפריד סכסוכים בין בני עמו, לפי הסכסוך השני הוא ראה שני אנשים מבני עמו באמצה סכסוך ואז הוא רצה לדעת מה קרה.
    לעומת זאת, הוא אינו ראוי להנהגת ה' ולהלן נימוקי:
    ראשית, הוא היכה איש מיצרי עד מותו, משה היה יכול לדבר עם האיש הזה כיוון שהוא הנסיך של פרעה והמצרי לא היה יכול להכות את משה.
    שנית, הוא בורח למדין מרוב פחד אז אפשר להגיד שהוא פחדן.
    בנוסף לכך הוא מסרב לה' בשליחותו חמש פעמים אז אפשר לומר שהוא פחדן מידי מכדי לשחרר את בני עמו ממצרים.
    לסיכום, אני רוצה לומר שמשה יכול להיות מנהיג של עם ישראל אבל, הוא יכול להיות מנהיג מושלם.

    השבמחק
  30. לדעתי משה לא ראוי מפני שה' הטיל על משה שליחות להוציא את בנ"י ממצרים ומשה מסרב לבקשתו של ה' ומפני שמשה מסרב לשליחותו של ה' ואם היה מנהיג הוא יתנגד גם לדברים שיגידו לו לעשות סרוב שני של משה ה' מבקש ממשה ללכת לבנ"י ולהגיד להם האל נצחי שלח אותך יזכרו אותי לדורות כאלוהי האבות משה מסרב בשנית לבקשת ה' ומשה אומר לה' מה אענה לבנ"י אם אגיד להם שאלוהי האבות שלח אותי ואם ישאלו מה שמו?
    משה טוען שהוא לא איש של דיבור : לכך יש שני פרושים.
    *משה איננו אדם של דיבורים הוא לא רטוריק אין לו יכולת דיבור ושכנוע
    *משה כבד פה וכבד לשון משה מגמגם בתגובה ה' אומר לכך שהוא זה שגורם לשמוע ולראות והוא יהיה אם פיו של משה וילמד אותו מה לומר
    משה מבקש מה' שישלח מישהו אחר כי איננו מעונין בשליחות ה' מגיב בכעס ואומר למשה שאהרון אחיו יהיה הדובר ומשה יהיה מנהיג ה' יהיה עם שניהם ויעזור להם
    מצד אחד ניתן לומר שמשה איננו מתאים להנהגה מכיון, שהוא חסר ביטחון ,חסר אמונה ובכלל לא מעונין בתפקיד מצד שני ניתן לומר שטענותיו של משה הגיוניות משה יודע לקראת איזה קשים הוא הולך, מה הוא הולך לפגוש ובמיוחד שראינו שלמשה יש יכולת מנהיגות(הקשר שבין מנהיגות ורעיה צאן במקרא)
    יותר מזה למשה אין שום ביטחון שבני ישראל יאמינו לדבריו ואף ידוע לנו שהוא מבוקש במצרים על רצח

    השבמחק
  31. משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים ,
    לדעתי ,משה אינו ראוי להנהגה כיוון 'שידיו מגואלות בדם ' דבר שאסור על פי התורה לרצוח אדם
    ואז להיות מנהיג עם ,הרצח התבצע מתוך כעס ופזיזות דבר שלא טוב למנהיג ,מנהיג צריך להיות סבלני ובעל אוזן קשבת ולא פזיז . בנוסף הוא אומר ל ה' שמי הוא שיוציא את העם ממצרים וידבר עם פרעה .
    דבריו של משה מביעים על חוסר ביטחון וחוסר יכולת ועל פי התנ"ך :" וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם".
    ולבסוף בטענה הרביעית אומר לה' :
    "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי." – משה אומר לה' שקשה לו לדבר ולהביע את דבריו 'כבד פה וכבד לשון אנכי ' אך ה' מבין את קשיו של משה ואומר לו : "ויֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי יְהוָה."-אך מצד שני , ה' לא מוותר על משה ומנסה לפתור את הקושי של משה חמש פעמים דבר המוכיח שיש במשה דבר חשוב שאין במנהיגים אחרים !.

    השבמחק
  32. מצד אחד לדעתי משה ראוי להנהגת בני ישראל כיוון שמשה צנוע , אמיץ ,אוהב לעזור לאדם חלש הנתון במצוקה ,יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעוניין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום. ולכך מספר נימוקים:
    ה' מטיל על משה שליחות , אך משה מסרב לא פחות מחמש פעמים עד שה' כועס עליו . לאחר כל סרוב של משה מגיע שכנוע מאת ה' .
    שלב ראשון בשכנוע : משה מסרב לשליחות ה' בטענה כי מי הוא שיוציא את בנ"י ממצרים וידבר עם פרעה .
    דברי משה מביעים חוסר ביטחון וחוסר יכולת .
    ה' בתגובה אומר למשה הוא היה עמו , יעזור לו ואף נותן לו אות ( סימן ) . בנ"י יקבלו את התורה כשיצאו ממצרים על ההר הזה .
    שלב שני בשכנוע : משה אומר לה' , מה אענה לבנ"י אם אגיד להם שה' האבות שלח אותי והם ישאלו מה שמו ?
    ה' עונה , תאמר שהאל נצחי שלח אותך .
    יזכרו אותי לדורות כה' האבות .
    " אהיה אשר אהיה " – האל שהיה הווה ויהיה כלומר , האל הנצחי .
    שלב שלישי בשכנוע
    משה טוען שהעם לא יאמין שאדוני נגלה אליו .
    בתגובה משה מביע חוסר אמונה בטענתו .
    בתגובה לכך, אדוני נותן לו שלושה אותות (סימנים) :
    1 השלכת המטה והפיכתו לנחש
    2 הצמדת היד לחיק והפיכתה למצורעת
    3 לקיחת מים מהיאור, שפיכתם ליבשה והפיכתם לדם
    שלב רביעי בשכנוע
    משה טוען שהוא לא איש של דיבורים .לכך שני פירושים :
    א) משה איננו אדם של דיבורים ( הוא לא רטוריקן- אין לא יכולת דיבור ושכנוע ).
    ב) משה "כבד פה וכבד לשון", משה מגמגם .
    בתגובה ה' אומר שהוא זה שגורם לאדם לדבר, לשמוע ולראות והוא יהיה עם פיו של משה והוא ילמד אותו מה לומר .
    מצד שני : משה לא ראוי כיוון שהוא היה מעורבב ב שלושת הסכסוכים
    סכסוך 1, פס' 12-11
    איש מצרי מכה איש עברי.
    תגובת משה הייתה: הוא הביט לכל צד רואה כי אין איש, הורג את המצרי וקובר אותו בחול.
    סכסוך 2, פס' 14-13
    שני אנשים עברים רבים.
    תגובת משה הייתה : הוא העמיד את הרשע על טעותו (מוכיח אותו )- "למה תכה רעך "
    איך זה השפיע על חיו : מתשובת העברי הרשע , מושה מבין כי אליו למהר ולברוח ממצרים, מכיוון שנודע דבר הריגת המצרי.

    סכסוך 3, פס' 22-15
    בנות כהן מדין והרועים.
    תגובת משה הייתה : משה הושיע (עזר, הציל )
    את בנות כהן מדים מפני הרועים, שואב עבורן מים ומשקה להן את הצאן.
    איך זה השפיע על חיו : משה מוצא מקום מגורים במדין והוא מקים משפחה עם ציפורה .

    השבמחק
  33. הנושא בו אדון הוא האם משה ראוי להנהגה, לאחר שסירב חמש פעמים ל-ה' לקבל עליו את השליחות? ולדעתי משה מצד אחד ראוי להנהגה ומצד שני לא ראוי, וכדי לבסס את טענותיי בנדון אציג לכם את נימוקיי: מצד אחד, ניתן לומר שמשה אינו מתאים למנהיגות מכיוון שהוא מסרב כל פעם ל-ה' למרות שכנועיו וזה אומר שאינו רוצה בתפקיד. בנוסף, למשה אין ביטחון עצמי וזה מביע על כך שאינו רוצה לקחת על עצמו אחריות גדולה ולהנהיג את העם. בנוסף, למשה יש בעיה של כוח דיבור ושכנוע, לכן יהיה לו קשה לשכנע את בנ"י להאמין לו וללכת אחריו. מצד שני, משה ראוי להנהגה מכיוון שמשה אמיץ, טוב לב, רוצה להשכין שלום, אוהב לעזור לאדם חלש ויודע לפתור סכסוכים בדרכים שונות, ואפשר אפילו להגיד שטענותיו הגיוניות כי הוא לא יודע לקראת מה הוא הולך ומה בנ"י יגיבו לו. בנוסף, משה רועה צאן ולפי המקרא רוב המנהיגים היו רועי צאן במקצועם לפני תפקידם. בנוסף, אם ה' בוחר מישהו שהוא מטיל עליו שליחות ומתעקש על כך, למרות סירוביו, זה אומר שהוא רואה בו "ניצוץ" של מנהיגות ולא רוצה לוותר עליו למרות הקשיים בשכנועיו. לסיום, אני מקווה ששכנעתי אתכם בנימוקיי, ושתסכימו איתי ותחשבו כמוני שיש שני צדדים לנושא זה- (האם משה ראוי/לא ראוי להנהגה).

    השבמחק
  34. משה מסרב לשליחות ה' חמש פעמים ,
    לדעתי ,משה אינו ראוי להנהגה כיוון 'שידיו מגואלות בדם ' דבר שאסור על פי התורה לרצוח אדם
    ואז להיות מנהיג עם ,הרצח התבצע מתוך כעס ופזיזות דבר שלא טוב למנהיג ,מנהיג צריך להיות סבלני ובעל אוזן קשבת ולא פזיז . בנוסף הוא אומר ל ה' שמי הוא שיוציא את העם ממצרים וידבר עם פרעה .
    דבריו של משה מביעים על חוסר ביטחון וחוסר יכולת ועל פי התנ"ך :" וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם".
    ולבסוף בטענה הרביעית אומר לה' :
    "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-יְהוָה בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל-עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי." – משה אומר לה' שקשה לו לדבר ולהביע את דבריו 'כבד פה וכבד לשון אנכי ' אך ה' מבין את קשיו של משה ואומר לו : "ויֹּאמֶר יְהוָה אֵלָיו מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי-יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי יְהוָה."-אך מצד שני , ה' לא מוותר על משה ומנסה לפתור את הקושי של משה חמש פעמים דבר המוכיח שיש במשה דבר חשוב שאין במנהיגים אחרים .

    השבמחק
  35. לאון שרבקוב ז'119 בינואר 2014 בשעה 9:10

    לדעתי משה ראוי להיות מנהיג לאור חמשת הסירובים מפני שהוא אינו מספר תירוצים אלה אומר את כל מה שבאמת יכול לקרוא בחמשת הסרובים לדוגמה בסירוב הראשון אומר כך מי אני שיוציא את בני ישראל ממצרים והוא צודק מי הוא באמת שיוציא את בני ישראל ממצרים אינו איש חשוב ואני מלך. בסירוב השני משה אומר כשאגיד לבני ישראל שאלוהי אבות שלח אותי עם הם ישאלו משה שמך. למה שבני ישראל יאמינו לו שאלוהי האבות שלך את משה. בסירוב השלישי משה אומר שהעם אינו יאמין למשה אך ה' נותן לו החכות שיוכל להראות לבני ישראל. בסירוב הרביעי משה טוען שהוא לא איש דברים (אין לא יכולת דיבור ושכנוע ) .ה' אומר למשה שאהרון אחיו יעזור לו לדבר עם העם. אך יש האומרים שמשה סתם פחד ללכת אל העם ולומר להם את כל מה שה' רוצה ושמשה ממציא תירוצים לה' בשביל שלא יעשה את שליחותו.
    לסיכום משה אומר אמת ואינו משקר לה' תירוצים ולכן דעתי שמשה ראוי להיות מנהיג לפי חמשת הסירובים

    השבמחק
  36. יובל בן שושן ז'120 בינואר 2014 בשעה 7:04

    בחינת דמות משה האם הינה ראויה להנהגת העם לאחר שמשה סירב 5 פעמיים לשליחות ה' הינה מסובכת.
    מצד אחד משה אינו ראוי להנהגה מכיוון שמשה חסר בטחון, חסר אמונה, בכלל לא מעוניין בתפקיד, כבד פה לשון והחשוב מכל משה לקח את החוק לידיים ורצח. האם זה אמור להיות הדרך שבה מנהיג מתנהג ועמו לומד ממנו?
    מצד שני משה ראוי להנהגה מכיוון שמשה אכפתי, מתחשב, טוב לב, אמיץ, אוהב לעזור לאדם החלש הנתון במצוקה, יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעוניין לפתור את הסכסוכים ולהשכין שלום, יודע לשלוט לטובה ולכוון את העם, משה עוזר לעם.

    השבמחק
  37. לדעתי משה ראוי להגנה מכיוון שסירוביו נובעים מרצונו לדעת עוד על תפקידו. הוא מנסה לבדוק את הגבולות שהוא יכול להגיע אליהם בכל חמשת סירוביו. הוא לא יודע איך הוא אמור להצליח לשכנע את פרעה לשחרר את בני ישראל, אבל למשה יש תכונות רבות של מנהיג אחרת ה' לא היה בוחר בו. הוא דואג לחלש, עוזר לזולות ומבין את האחר.


    השבמחק
  38. לפי דעתי דמותו של משה ראויה להנהגת בני ישראל אך דמותו של משה מורכבת, יש בה יתרונות ויש בה חסרונות.
    מצד אחד, משה רועה צאן מה שאומר שלמשה יש את הכוח ואת היכולת להוציא את עם ישראל ממצרים ולהנהיג אותם.
    מצד שני, באחד מן שלושת הסכסוכים , משה יצא לראות את בני ישראל העבדים ולפתע ראה איש מצרי מכה איש עברי , משה הסתכל ימינה ושמאלה ראה שאף אחד לא מסתכל עליו רץ אל האיש המצרי הכה אותו ( הרג אותו) וטמן אותו בחול .
    כלומר, משה רצה לעזור אך לקח את החוק לידיים ורצח.
    לסיכום, דמותו של משה ראויה להנהגה אך יש בה יתרונות וחסרונות. אבל , אף אחד לא מושלם.

    השבמחק
  39. מלי פרבדניקוב ז'12 בפברואר 2014 בשעה 23:34

    לדעתי , מצד אחד משה יכול להנהיג כי יש לו יכולות הנהגה, אך מצד שני יש לו חסרונות.
    בחלק השני של פרק ב', משה יוצא אל אחיו ומתערב בשלושה סכסוכים, שבסופו של דבר משפיעים על חייו. בסכסוך הראשון משה ראה איש מצרי מכה איש עברי- מביט לכל צד רואה כי אין איש, הורג את המצרי וקובר אותו בחול. בסכסוך השני משה ראה שני אנשים עברים רבים, הוא החליט להתערב והאשים את אחד מן העברים, לאחר מכן העברי שהואשם אמר לו איך אתה מעז לומר לי מה לעשות אם אתה רצחת.
    לעומת זאת, משה היה רעה צאן מה שמסמן על כושר מנהיגות בדמותו של משה, ויש לו יכולת הנהגה, כלומר, הוא יוכל להנהיג את בנ"י.
    לסיכום, דמות משה היא דמות מורכבת- מצד אחד משה אמיץ, אוהב לעזור לאדם חלש הנתון במצוקה, יוזמתי, בעל כושר מנהיגות, מעוניין לפתור סכסוכים ולהשכין שלום אך מצד שני לוקח את החוק לידיים ורוצח.

    השבמחק
  40. ליילה יסילביץ' ז'12 בפברואר 2014 בשעה 23:35

    לדעתי משה ראוי לקבל את ההנהגה על הוצאת בנ"י ממצרים כי, משה היא דמות חזקה אשר לא פוחדת להגן ולעשות מעשים קיצוניים על מנת להגן על אנשים שהיא אוהבת, ומצד שני היא גם דמות ביישנית וצנוע אשר פוחדת מתגובתם של בנ"י.
    אך מצד שני לדעתי גם אסור להכריח בן אדם לעשות מעשה שהוא לא רוצה, ובגלל שזה ה' משה כן אמור לעשות זאת בגלל אמונתו בו.
    לסיכום משה ראוי להנהגת בנ"י ולהוצאתם ממצרים בגלל אמונתו בה' ואופיו השונה שמתאים למנהיג טוב וחזק.

    השבמחק
  41. פעמים רבות במקרא מסרבים המנהיגים לשליחות שהוטלה עליהם. למרות הטענות הרבות של משה, משה דואג לבני ישראל וחושב שלא ראוי להניגם. אני רואה בדבריו של משה חוסר ביטחון עצמי ולדעתי מנהיג מפתח ביטחון וכשאלוהים בוחר בבנאדם להנהגה הוא יודע שאותו אחד בסופו של דבר יעשה את המצווה עליו.
    לכל בן אדם יש התלבטויות בדברים שהוא מעונין לעשות ולכן גם משה היה הגון "ויצא לקרב עם נשק" החליט שהוא חושב ומוודה שאינו יוצא למשימה ללא הגנה כי בסך הכל משה לא בטוח מי מדבר איתו הוא רק יודע שאותו אחד הוא אלוהים ולכן גם לו יש פחדים ועם הזמן יפתח ביטחון וינהיג את העם בצורה מופתית.
    לסיכום: משה נחוש בדעתו לשחרר את בני ישראל אך אינו יודע כיצד וחושש וכמו שהזכרתי מנהיג מפתח ביטחון ולדעתי משה ראוי להנהגה.

    השבמחק
  42. קורל צוקרמן ז'14 בפברואר 2014 בשעה 0:06

    לדעתי, משה אכן מתאים לכהן בתפקיד המנהיג, מכמה סיבות:
    • משה חכם – הוא מבין שהתפקיד שאלוהים מטיל עליו, הוא תפקיד בעל משמעות רבה, והמון אחריות שתלויה בו.
    • אלוהים היה צריך לשכנע מספר רב של פעמים את משה בכדי שיסכים, מה שאומר שהוא שקול, ולא ממהר לקחת החלטות.
    • כשהוא הרג את המצרי במצרים, זו הייתה מטרה טובה, והוא לא עשה את זה סתם, אף על פי שלהרוג זה אסור, מעשו של משה היה לכוונה טובה ולא אחרת מזה.
    • אם אלוהים כ"כ התעקש שהוא ייבחר לתפקיד, כנראה שהוא אכן מתאים לתפקיד, ויש לו את הכישורים המתאימים לכך.

    השבמחק